Publisert: 28. april 2023 | Sist endret: 28. februar 2023 | Forfatter: Martha Mydland Finsådal

Morsmålsdagen 2023

Litt forsinket på grunn av vinterferie, ble morsmålsdagen markert (Egentlig dato for den internasjonale morsmålsdagen er 21. februar ) . Målet med denne dagen er å fremme språklig mangfold og flerspråklighet, samt øke forståelse, toleranse og dialog angående språklige og kulturelle tradisjoner, og er blitt en fin og viktig dag her i Bjørnungen. I år tok vi utgangspunkt i boka som heter Ludde bygger hytte . På forhånd har barna fått høre fortellingen lest på norsk flere ganger, og på morsmålsdagen var vi heldig og fikk god hjelp av foreldre som kom og leste boka på Somali, Rumensk, Engelsk, Tigrinja, Tsjetsjensk og Tysk . I tillegg leste Monica som jobber her på Polsk. Gøy at vi også fikk lære noen ord på ulike språk, som at ballong heter ballon på Rumensk og bofin på somali, katt på tysk er katze, og saft heter sokk på polsk. Vi hadde også en stasjon med sang, en med tegning, og en der boka ble lest på norsk Alle barna var delt i mindre grupper, som hver fikk høre boka på 2-4 ulike språk. Etterpå ble det dramatisering av boka , der alle Bjørneklubbarna var flinke skuespillere. Til slutt må vi bare si tusen tusen takk til dere positive og velvillige foreldre som kom og hjalp til med lesing- uten dere hadde det ikke vært mulig å få til denne dagen.