Publisert: 16. april 2024 | Sist endret: 16. april 2024 | Forfatter: Martha Mydland Finsådal

Markering av høytiden Id

I ukene før har vi lest ei bok som heter "God id", sett litt filmsnutter og de som har hatt lyst til det har lagd id-kort og armbånd. På selve markeringen var vi samlet på kjøkkenet .Vi startet opp med bevegelsessanger barna kan via lerretet så de sang og danset med stor innlevelse . Etterpå så vi en liten film om en familie som feiret Id og koste oss med popcorn.I filmen fikk vi se at barna fikk nytt fint tøy som de hadde på seg når de feiret Id, at familien var samlet og spiste god mat, og at barna fikk gaver/penger🍿 Tilbake på avdelingene hadde de litt leker som eggløp, kaste på blink, sette hale/bart på rett sted uten å se og "Lille-pip".  Etter det koste vi oss med pølser.

I barnehagen gir vi barna kjennskap til og markerer høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnegruppa. Vi formidler fortellinger og skaper rom for barnas opplevelser, samtaler, erfaringer og tanker om religion, livssyn, etikk og eksistensielle temaer.

Vi ønsker å bidra til å utvikle barnas toleranse, interesse og respekt for hverandre og for mennesker med ulik kulturell, religiøs eller livssynsmessig tilhørighet.
Målet vårt er at barna får en forståelse for at det finnes mange ulike måter å forstå ting på og leve sammen på. Vi ønsker at barna utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.