Publisert: 04. april 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Martha Mydland Finsådal

Read-prosjektet

Vi deltar nemlig i et prosjekt som omfatter barnehager og skoler i Agder. READ Agder er et samarbeid mellom kommunene i Agder med prosjektmidler fra Sørlandets Kompetansefond, Sparebank­stiftelsen Sparebanken Sør, Agder fylkeskommune og Statsforvalteren i Agder.
Formålet med READ Agder er å gi økt leseglede blant barn og unge, og støtte foreldres involvering i barnas lesing.

I READ Agder får du inspirasjon til hvordan du kan lese med barnet. READ Agder er basert på erfaringer fra «READ Aarhus – Sammen om læsning», og flere forskningsprosjekter som viser, at når foreldre og voksne daglig leser med barn, har det en positiv effekt på barnets språk og senere leseferdigheter.
Formålet med READ Agder er å gi økt leseglede blant barn og unge, og støtte foreldres involvering i barns lesing. Foreldres aktive involvering har stor betydning for barnets utvikling, trivsel og læring.
READ Agder er et supplement til den språk- og leseinnsatsen som allerede foregår i barnehagen. READ Agder henvender seg til foreldre og barn i aldersgruppen 1-3 år i barnehagen, 4-5 år i barnehagen, 1. trinn, 2. trinn og 3.-7. trinn.