Velg seksjon Forside
01020304050607
29300102030405
Om Bogafjell skole

Bogafjell skole ligger i naturskjønne omgivelser noen minutters kjøring fra Sandnes sentrum – naturligvis i Bogafjell bydel. Skolen har om lag 490 elever og 70 ansatte fordelt på skole og SFO. Skolen er en 1. – 7. skole med tre paralleller på hvert trinn. Årets 6. klasse har fire paralleller.

Læringssyn ved Bogafjell skole ”Vi vil skape en levende skole” er vår visjon og gjenspeiles i vårt læringssyn. I levende skole ligger så mangt – blant annet viktigheten av opplevelsen av å mestre. På Bogafjell skole tenker vi at elevene vil oppleve mestring når de har lyst til å lære, er utholdende og nysgjerrige og viser evne til å arbeide målrettet.

Skolen skal møte elevene med tillit, respekt og krav, og de skal få utfordringer som fremmer danning og lærelyst. For å lykkes med dette må skolen bygge et godt læringsmiljø og tilpasse undervisningen i samarbeid med elevene og hjemmene. (fra s 14 Overordnet del, ny læreplan)

Elevene skal mestre lesing, skriving og regning i alle fag. Lærerne lar alle elever på alle trinn ha fokus på lesing gjennom ulike leseopplegg, samt fokus på skriving og regning som grunnleggende ferdigheter i alle fag. Elevene skal møte lærere som er trygge på seg selv. Dette innebærer å ha lærere som er faglig dyktige og som er i stand til å gi elevene vurdering for læring.

Det er særlig fire prinsipper som er sentrale i vurderingsarbeid som har til formål å fremme læring. Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de:

Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem.

Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.

Får råd om hvordan de kan forbedre seg.

Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.

Respekt: Skolen legger vekt på å bygge gode relasjoner mellom barn og voksne i skolesamfunnet – mellom elever og foreldre på den ene siden, og lærere og andre ansatte på den andre siden.  I det relasjonsbyggende arbeidet er vi bevisste på at vi skal bruke virkemidler som for eksempel navn, høflighet, vennlighet, dialog, gode ord, øyekontakt, nærhet, omsorg og godt humør. Det betyr at vi vil ha et godt og inkluderende skolemiljø – uten mobbing, trakassering, diskriminering eller andre former for upassende oppførsel.

Respekt handler også om klasseledelse.  På Bogafjell skole skal elever og foreldre få oppleve lærere og andre ansatte som er trygge og tydelige voksne. Som klasseledere vil det derfor alltid være de som har ledelsen i klasserommet.  Dette betyr blant annet at det alltid er de voksne ved vår skole som er først i klasserommet.  Elevene stiller opp på utsiden, og blir hentet inn av voksne som har gjort klasserommet i stand til dagens undervisning.  I døra blir elevene møtt av en voksen som ser dem i øynene, tar dem i hånda og med navn ønsker de velkommen til en ny skoledag.