Meny
Velg seksjon Forside
1. trinn
2. trinn
3. trinn
4. trinn
5. trinn
6. trinn
7. trinn
Bogafjellbakken 1 4324 Sandnes
Telefon: 51338700 Send oss e-post
Redaktør: Jørgen Slyk
Gå til Its Learning
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<november 2017><<
november 2017
mtotfls
30310102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930010203
04050607080910
Om Bogafjell skole

Bogafjell skole ligger i naturskjønne omgivelser noen minutters kjøring fra Sandnes sentrum – naturligvis i Bogafjell bydel. Skolen har om lag 500 elever og 70 ansatte fordelt på skole og SFO. Skolen er en 1. – 7. skole med tre paralleller på hvert trinn. Årets 2. klasse og årets 7. klasse har fire paralleller.

Læringssyn ved Bogafjell skole ”Vi vil skape en levende skole” er vår visjon og gjenspeiles i vårt læringssyn. I levende skole ligger så mangt – blant annet viktigheten av opplevelsen av å mestre. På Bogafjell skole tenker vi at elevene vil oppleve mestring når de har lyst til å lære, er utholdende og nysgjerrige og viser evne til å arbeide målrettet.

Elevene vil ha muligheten til å oppleve mestring sammen med gode lærere som er: ”Faglig trygge, engasjerte og inspirerende, som bruker varierte, tilpassede arbeidsmåter og gir muligheter for aktiv medvirkning, som kan bidra til lærelyst og til en positiv og realistisk oppfatning av egne talenter og muligheter”. (Kunnskapsløftet s.32).

Det betyr at: Elevene skal mestre lesing, skriving og regning i alle fag. Lærerne lar alle elever på alle trinn ha fokus på lesing gjennom ulike leseopplegg, samt fokus på skriving og regning som grunnleggende ferdigheter i alle fag. Elevene skal møte lærere som er trygge på seg selv. Dette innebærer å ha lærere som er faglig dyktige og som er i stand til å gi elevene vurdering for læring.

Det er særlig fire prinsipper som er sentrale i vurderingsarbeid som har til formål å fremme læring. Elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de:

Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem.

Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.

Får råd om hvordan de kan forbedre seg.

Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.

 

Respekt: Siden høsten 2007 har vi presentert skolen vår som en Respektskole.  I dette ligger det at vi har forankret virksomheten vår i RESPEKT-programmet som er utarbeidet av Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Grunnleggende handler RESPEKT-programmet om at vi legger vekt på å bygge gode relasjoner mellom barn og voksne i skolesamfunnet – mellom elever og foreldre på den ene siden, og lærere og andre ansatte på den andre siden.  I det relasjonsbyggende arbeidet er vi bevisste på at vi skal bruke virkemidler som for eksempel navn, høflighet, vennlighet, dialog, gode ord, øyekontakt, nærhet, omsorg, respekt og godt humør.  

I tillegg til dette medfører RESPEKT-programmet også at vi legger mye vekt på å skape et godt og inkluderende skolemiljø – uten mobbing, trakassering, diskriminering eller andre former for upassende oppførsel.  I tråd med dette ønsker vi at Bogafjell skole skal være en skole som er farget av fire overordnede verdier:  

Ingen utenfor

Åpne dører

Rom for alle

Elevenes beste  

RESPEKT-programmet handler også om klasseledelse.  På Bogafjell skole skal elever og foreldre få oppleve lærere og andre ansatte som er trygge og tydelige voksne. Som klasseledere vil det derfor alltid være de som har ledelsen i klasserommet.  Dette betyr blant annet at det alltid er de voksne ved vår skole som er først i klasserommet.  Elevene stiller opp på utsiden, og blir hentet inn av voksne som har gjort klasserommet i stand til dagens undervisning.  I døra blir elevene møtt av en voksen som ser dem i øynene, tar dem i hånda og med navn ønsker de velkommen til en ny skoledag.  

Skoledagen på Bogafjell skole bærer gjennomgående preg av respektprogrammet som vi er en del av.  Dette kommer sterkest til uttrykk gjennom at skoledagen vår er preget av orden og struktur. Elevene vet hva som forventes av dem, og lærere og andre ansatte vet hva som forventes av dem.