Meny
Velg her Forside
1. trinn
2. trinn
3. trinn
4. trinn
5. trinn
6 .trinn
7. trinn
8. trinn
9. trinn
10. trinn
Alf Nebbs gate 9 7160 Bjugn
Telefon: 72519650 Faks: 72519651 Send oss e-post
Redaktør: Elisabeth A. Dueskar
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juni 2017><<
juni 2017
mtotfls
29303101020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
26272829300102
03040506070809
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
2015-2016 Ungdomstrinn i utvikling

”På lag for mer læring og motivasjon” 

Ungdomstrinn i utvikling er en nasjonal satsing med tilbud om støtte til lokalt utviklingsarbeid i klasseledelse, regning, lesing og skriving. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid - med eleven i sentrum. 

Botngård skole har valgt klasseledelse og regning som sine to satsningsområder, og deltar i pulje 2 skoleåret 2015-2016, men viderefører arbeidet også etter deltakelsen. Satsingen har tre sentrale virkemidler; skolebasert kompetanseutvikling, lærende nettverk og pedagogiske ressurser. 

SKU (Skolebasert kompetanseutvikling) innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass). Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid. SKU er et av de sentrale virkemidlene i satsingen Ungdomstrinn i utvikling. De to andre virkemidlene er lærende nettverk og pedagogiske ressurser. Alle skoler med ungdomstrinn har fått tilbud om å delta.  

Ressurslærer

På Botngård skole er det en ressurslærer, Hege Eriksen, som sammen med rektor/inspektør samarbeider i jobben med skoleutviklingen.

 

Klasseledelse

Læreren skal lede elevenes læring og utvikling på skolen. En positiv relasjon mellom lærer og elev er hjørnesteinen i god klasseledelse.

Klasseledelse handler om:

  • en integrert kompetanse hvor vi jobber for å få til gode relasjoner (jobbe for å være positiv og støttende til hver enkelt i praksis, bli bevisst på hva du som lærer gjør. Alle elever trenger bekreftelse)
  • strukturer, rutiner og regler
  • læringskultur og læringsfellesskap
  • tydelige forventninger og motivering med elevene

Regning

Regning er en grunnleggende ferdighet som går på tvers av fag. Ferdigheten å kunne regne er å bruke matematikk på en rekke livsområder. Det innebærer å resonnere og bruke matematiske begreper, fremgangsmåter, fakta og verktøy for å løse problemer og for å beskrive, forklare og forutse hva som skjer. Utviklingen av ferdigheten går fra å kunne gjenkjenne konkrete situasjoner som kan løses ved regning, til å kunne analysere et vidt spekter av problemstillinger. Det handler altså ikke om en ferdighet på et elementært nivå, men om en ferdighet som er grunnleggende og utgjør et nødvendig redskap for læring og utvikling i alle fag på alle trinn.

Regning som grunnleggende ferdighet i fag

- Å kunne regne i et fag handler om å kunne tolke og forstå informasjon i dette faget, i tillegg til å kunne bruke disse opplysningene i faglige sammenhenger. Til hvert fag i Kunnskapsløftet er det en beskrivelse av hva regning som grunnleggende ferdighet i faget innebærer. Gjennom lokalt arbeid med læreplanene vil regning komme til uttrykk som en av ferdighetene som er nødvendig å ha for at eleven skal kunne oppnå den samlede kompetansen i hvert av fagene. Alle lærere skal ivareta arbeid med regning i opplæringen i sine fag, og de skal legge til rette for at det skjer en progresjon i utviklingen av ferdigheten hos eleven.

Regning som grunnleggende ferdighet handler om noe mer enn å beherske de 4 regneartene og

  • må IKKE sidestilles med matematikkfaget
  • står ikke som egne kompetansemål, men er integrert i læringsmålene
  • å beherske, forstå og bruke matematisk kompetanse til å tilegne seg kunnskap   

Trådmodellen innen regning som ferdighet er

  • forståelse
  • beregning
  • anvendelse
  • resonnering
  • engasjement      

Kilde: Utdanningsdirektoratet. Du kan lese mer om satsingen der, trykk på bildet så sendes du dit.