Meny
Velg her Forside
1. trinn
2. trinn
3. trinn
4. trinn
5. trinn
6 .trinn
7. trinn
8. trinn
9. trinn
10. trinn
Vedlegg
Alf Nebbs gate 9 7160 Bjugn
Telefon: 72519650 Faks: 72519651 Send oss e-post
Redaktør: Elisabeth A. Dueskar
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<februar 2017><<
februar 2017
mtotfls
30310102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27280102030405
06070809101112
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Veiledet lesing

•    En undervisningsmetode som gir elevene en tilpasset og strukturert leseopplæring.

•    En arbeidsøkt som er kort og alltid med et klart mål.

•    En undervisningsmetode som gir hver enkelt elev mulighet til å utvikle seg ut fra sitt eget ståsted.

•    En undervisningsmetode der kjernen er å tenke, snakke og lese seg gjennom teksten.

•    En undervisningsmetode der målet er å utvikle elevers evne til å utvikle lesestrategier slik at de kan lese nye tekster med forståelse og respondere på dem kritisk.  

Veiledet lesing på Botngård skole

Flere trinn/grupper på Botngård skole har nå tatt i bruk metoden. I veiledet lesing deles elevene i grupper ut fra interesser og kompetanse. Elevene og læreren sitter i en liten gruppe på 4-5 elever slik at alle ser hverandre. Det arbeides gjerne med småbøker eller tekster i ulike sjangre. Alle elevene og læreren har samme tekst foran seg, og læreren veileder elevene gjennom tekstene. Målet for økta med veiledet lesing skrives opp på tavle/whiteboard/flipover og kommuniseres tidlig i samtalen. Læreren aktiverer forkunnskap, og elevene får assosiere fritt rundt temaet før lesingen starter. Dermed oppnår man en undervisningssituasjon som ikke er basert på enveiskommunikasjon, og som er veldig motiverende for både elevene og læreren. Man avslutter økta ved å se tilbake på målet for lesingen og reflekterer over hva elevene har lært. Veiledet lesing brukes også i arbeidet med fagtekster, og man kan ha flere stasjoner med veiledning i samme økt. Gruppene som ikke får veiledning jobber på stasjoner med selvstendig arbeid fram til man bytter aktivitet. 

Veiledningens ulike faser

Førlesefasen/ motivasjonsfasen

- skape førforståelse for teksten, aktivisere ordforrådet, snakke om forsidebildet og tittel. I denne fasen leses det høyt. Læringsmål presiseres.

Lesefasen

- arbeide med leseforståelse, lesestrategier, virkemidler, ledetråder (meningsbærende, strukturelle, ortografiske og fonologiske) tabeller, illustrasjoner, ord, begreper i tråd med kompetansemål i Kunnskapsløftet. Elevene får lese enkeltvis.  

Etterarbeidsfasen/oppsummering og refleksjon

- snakke om teksten og strategiene som er brukt, elevene viser gjennom lesing, samhandling og kommunikasjon om de har nådd læringsmålet, forstår det de har lest og bruker nye ord og begreper.