SFO
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Skolehelsetjenesten

Skolehelsetjenesten: Helsesykepleier, Psykolog og Fysioterapeut
Skolehelsetjenesten er et tilbud til barn og unge i grunnskolen.

Skolehelsetjenesten driver helsefremmende og forebyggende arbeid for å fremme elevenes fysiske og psykiske helse. Behandling og oppfølging av sykdom henvises fastlege. Dersom helsesykepleier møter elever i skolehelsetjenesten med behov/ønske om legetime, vil eleven m. foresatte tilbys 1. time hos lege på helsestasjonen. Når helsestasjonslegen benyttes, sendes epikrise til fastlegen, og oppfølging videre vil i hovedsak skje der.

Skolehelsetjenesten drives etter Helsepersonelloven, Retningslinjer for helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjon, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom, Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester og Lov om Folkehelsearbeid.
Skolehelsetjenesten fører journal med helseopplysninger på alle elever. Foresatte har rett til innsyn i journalen. Hvis eleven flytter fra kommunen, vil journalen bli overført til helsestasjon i skolens kommune, for å sikre en faglig forsvarlig oppfølging.

Skolehelsetjenesten samarbeider med skolens lærere/sosiallærere, samt andre yrkesgrupper som lege, PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste), BUP (Barne- og ungdomspsykiatrien) Barnevernstjenesten og Frisklivssentralen.

Helsesykepleier, psykolog og fysioterapeut har taushetsplikt.
Helsesykepleier Heidi Andreassen er på Buksnes skole mandager og torsdager.
Telefonnummer jobbtelefon: 96 22 96 76

Fysioterapeut Åsa Selenius er tilknyttet skolehelsetjenesten/familieenheten ved helsestasjonen. Hun kan kontaktes ved henvendelse til helsesykepleier på skolen.

For tiden står vi dessverre uten kommunepsykolog.

Kommunepsykologens arbeidsområder:

• Helsefremmende og forebyggende arbeid, individrettet og mot grupper
  • Veiledning og fagstøtte til helsesøstre og andre faggrupper i skolen i enkelte saker og på aktuelle tema
  • Delta i tverrfaglig og/eller flerfaglig samarbeid, eksempelvis i ulike team rettet mot skoler/elever
  • Lavterskel behandlingstilbud til skoleelever. Det er ønskelig at skolen eller foresatte henvender seg til skolens helsesøster dersom de ønsker at kommunepsykologen skal kontaktes rundt enkeltelever.

Fysioterapeutens arbeidsområder:

• Helsesøster, lærere, foreldre og elever kan ta direkte kontakt med skolefysioterapeut gjeldende for eksempel:
  • Individuell vurdering og veiledning ved for eksempel ledd/muskelrelaterte smerter, stress, fysisk inaktivitet eller idrettsrelaterte skader.
  • Vurdering av barn med motoriske utfordringer.
  • Ergonomisk kartlegging og tilrettelegging i klasserommet
  • Tiltak og tilrettelegging for elever som ikke kan/vil delta i kroppsøvingstimene
  • Fysioterapeut vil besøke 1. klasse: fokus på fysisk aktivitet og gjennomføring av en pulshøyende aktivitet i klasserommet.
  • Poliklinisk drop-in for ungdomsskoleelever:
  • Program for helsesykepleier:
    Skolestart/1. klasse: Skolestartundersøkelsen, etter høstferien: Helseundersøkelse og helsesamtale på helsestasjonen. Måling av høyde/vekt, hørselstest. Synstest ved behov. Deltakelse på foreldremøte ved forespørsel.
  • 2. klasse: Vaksine mot Difteri/Stivkrampe/Kikhoste/Polio.
  • 3. klasse/i løpet av januar/februar: Måling av høyde/vekt. Spørsmålsskjema til foresatte vedrørende elevens helse. Undervisning/helseopplysning om søvn, kosthold, fysisk aktivitet og hygiene.
  • 4. klasse: Samarbeid med lærere etter behov.
  • 5. klasse (vår): Undervisning om pubertet, vennskap, mobbing, mobil/internett, forelskelse/følelser, grenser/seksuell lavalder mm. Tilby undervisning om Psykologisk førstehjelp.
  • 6. klasse: Vaksine mot Meslinger/Kusma/Røde hunder (MMR)
  • 7. klasse: Vaksine mot HPV (Humant papillomavirus). Tilby undervisning/helseopplysning om søvn, kosthold, psykisk helse, fysisk aktivitet, kropp/grenser.
  • 8. klasse/ i løpet av vinter/vår: Måling av høyde og vekt. Helsesamtale med tema: trivsel og relasjoner, søvn, kosthold, fysisk aktivitet, tannhelse, seksualitet, tobakk, alkohol og rusmidler, vold, overgrep og omsorgssvikt, informasjon om fastlegeordningen og tilbud om HFU (Helsestasjon for ungdom).
  • 9. klasse: Tilby undervisning om tema: Ungdom og utvikling, fysisk, psykisk og seksuell helse.
  • 10. klasse: Vaksine mot Difteri/Stivkrampe/Kikhoste/Polio (en boosterdose/oppfriskingsdose) Utover det faste programmet kan elever og foresatte kontakte skolehelsetjenesten for å få hjelp til å forebygge eller løse et problem, både av fysisk og psykisk art. Det vil bli gitt råd og vegledning, samt gjort en vurdering på behov for hjelp fra andre instanser.
    All vaksinering planlegges gjennomført før høstferien.