Lærere trenger å se sammenhengen mellom Læreplan i grunnleggende norsk for språklige
minoriteter (Lp-GNO) og alle andre læreplaner. På samlingen vi
hadde onsdag 20. september gikk vi praktisk til verks og fant komplementære
kompetansemål mellom Læreplanen i
grunnleggende norsk for språklige minoriteter og Læreplan i samfunnsfag.
Kristi Finnbakk fra Bryne kompetansesenteret ledet
samlingen og hun fikk disse tilbakemeldingene når vi oppsummerte kurset:
- Nyttig! Dette skulle alle lærere hatt kunnskap
om.
- Ser godt broen mellom planene.
- Det var lett å finne mål som går inn i
hverandre.
- Alle elever vil ha nytte av at lærer har et
slikt fokus, ikke bare de flerspråklige elevene.
- Ved å jobbe slik vil flere lærere kunne ta ansvaret
for opplæringen av denne elevgruppa.
- I vurderingsarbeidet må en utarbeide kriterier. Kan
det være vanskelig å utarbeide ulike kriterier til ulike elevgrupper?
- Gjennom å ha kunnskap om det store samsvaret
mellom læreplanene vil trolig lærere lettere kunne tilpasse undervisningen og
senke skuldrene i forhold til hvilken opplæringen elevene har behov for.
- Når tospråklige lærere vet hvilke læringsmål
eleven jobber mot vil en kunne tilpasse opplæringen bedre.