Jernbaneveien 24 4306 SANDNES
Redaktør: Gro Slåttelid
Gå til Its Learning
Læreplanverksted

Lærere trenger å se sammenhengen mellom Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (Lp-GNO) og alle andre læreplaner. På samlingen vi hadde onsdag 20. september gikk vi praktisk til verks og fant komplementære kompetansemål mellom Læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og Læreplan i samfunnsfag.

Kristi Finnbakk fra Bryne kompetansesenteret ledet samlingen og hun fikk disse tilbakemeldingene når vi oppsummerte kurset:

• Nyttig! Dette skulle alle lærere hatt kunnskap om.
  • Ser godt broen mellom planene.
  • Det var lett å finne mål som går inn i hverandre.
  • Alle elever vil ha nytte av at lærer har et slikt fokus, ikke bare de flerspråklige elevene.
  • Ved å jobbe slik vil flere lærere kunne ta ansvaret for opplæringen av denne elevgruppa.
  • I vurderingsarbeidet må en utarbeide kriterier. Kan det være vanskelig å utarbeide ulike kriterier til ulike elevgrupper?
  • Gjennom å ha kunnskap om det store samsvaret mellom læreplanene vil trolig lærere lettere kunne tilpasse undervisningen og senke skuldrene i forhold til hvilken opplæringen elevene har behov for.
  • Når tospråklige lærere vet hvilke læringsmål eleven jobber mot vil en kunne tilpasse opplæringen bedre.