Publisert: 26. april 2024 | Sist endret: 26. april 2024 | Forfatter: Elever ved valgfaget medier og kommunikasjon

Skoleløpet for Kambodsja

24. april gikk det årlige skoleløpet av stabelen. Tradisjonen tro så løper vi for Kambodsja. Vi har hatt besøk i klasserommene og elevene er motivert for å løpe. Sponsorkort og informasjon finner dere under informasjonsfanen.

Hva går pengene til?

Skoleløpet sitt mål var at vi skulle samle inn nok penger til at Sivun pen kan bygge opp nye skoler og sykehus i Kambodsja. Sivun har kommet innom de fleste klassene på skolen der han forteller hva pengene går til og hva deres neste prosjekt er. Han har også samlet inn penger til Kambodsja helt siden han kom til Norge som en flyktning

Hva synes elevene?

Vi har intervjuet Emilie i 8 b og dette har hun å si  om sitt første skoleløp.
“Jeg synes det var et  veldig gøy konsept og det var en fin måte å samle inn penger på.”  sier Emilie. “Det var egentlig veldig fint, altså det vi gjorde var at vi gikk i ett minutt og så løp vi i et minutt og så gikk vi også løp vi så det funket veldig bra og jeg  fikk en god del runder.” svarer Emilie. Hun løp sammen med Rakel i 8 e og sammen løp de hele 6 km på 45 min, selv vil jeg si det er ganske så bra jobbet.

Hva gjorde vi?

Alle på grim skole fikk sponsorer av bekjente eller foresatte, for hver runde vi løp eller gikk fikk vi penger sponset, disse pengene går rett ned til Kambodsja. Det vi gjorde for å samle inn penger til Kambodsja var ved å  løpe/gå rundt hele skolen. Vi kåret også forskjellige vinnere. Den eleven med  best kostyme, de som motiverte mest, de med flest runder, og vi skal kåre den beste klassen sitt kostyme, men det får vi ikke vite før på mandag eller fredag. Det har vært  gøy for elevene å ha kostymer og gå og snakke med hverandre  at det går til en god sak selv.

Hvorfor trenger Kambodsja vår hjelp?

Kambodsja har gått gjennom en ekstremt tung fase under Pol Pot regimet. Røde Khmer og sjefen som styrte det er gjerningsmennene bak dette. For å skape idealsamfunnet tømte han Kambodsjas byer for mennesker. Han sendte hele befolkningen i arbeidsleire, og drepte hver fjerde av sine landsmenn. Dette er helt forferdelig å tenke på og landet er sterkt preget av det. Med vår hjelp bygges landet opp igjen til det det en gang var og kan være et godt hjem for beboerne i landet.

Vi gir en stor takk til alle som sponser og løper for å støtte Kambodsja. Dette er noe de som bor i Kambodsja setter utrolig stor pris på og som de sterkt trenger.

Etter at de fleste hadde løpt med rare og morsomme kostymer for å bygge opp landsbygda Kambodsja, sånn som det var før Pol Pot regime, var alle svette og glade for å kunne hjelpe til med innsamlingen.