En robot som leser
Publisert: 19. mars 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Thomas Dyrdahl

KI på Hånes

Kunstig intelligens (KI på norsk, AI på engelsk) har kommet for å bli og har påvirket en rekke områder. Kanskje er det lettere å jukse? Men har KI også nyttige områder? Vi kan bruke KI til å få sammendrag av omfattende dokumenter, og KI gir oss faktisk lesehjelp. Skrivehjelpen i KI er kjent, og det samme er muligheten til å lage kunstige bilder som tilsynelatende ser ekte ut. På hvilke andre områder kan elever analysere data ved hjelp av KI? Dette må lære mer om og utforske sammen med elevene.

På nettidene til Kristiansand kommune står det

• Hva KI er og ikke er
  • Hva KI kan brukes til
  • Hvordan kan vi bruke KI på en trygg måte i skolen uten at elevenes personopplysninger kommer på avveie

Kristiansand kommune - Kunstig intelligens i skolen

Trykk på lenken under for å lese retningslinjene for ansvarlig bruk av KI i Kristiansand-skolen: Ansvarlig bruk av KI

Selve tjenesten for elever ligger på ikrs.no og det er Feide-pålogging for å bruke tjenestene.