Hovinvegen 1912/1916 3652 Hovin i Telemark

mars 2024
mtotfls
01020304050607
Om bygda og oppvekstsenteret vårt

Hovin skole og barnehage er et oppvekstsenter som ligger i Hovin i Tinn kommune. Hovin ligger i sørøstre del av Tinn kommune, i flotte omgivelser mellom Blefjell i øst og Tinnsjøen i vest. Bygda ligger mot grensa til Notodden kommune. Kommer du fra Oslo, finner du oss på vegen videre fra Kongsberg mot Rjukan. Det er omtrent en time med bil enten du skal til Rjukan eller Kongsberg, og litt mindre til Notodden.

Skolen vår er fådelt, med elever fra 1-4.kl. Elevgruppene er små, og vi har stor fokus på hvert enkelt barns læringsprosesser. Viktige satsingsområder ved skolen er bl.a. klasseledelse, vurdering for læring, tidlig innsats og forebyggende arbeid mot mobbing (Olweus). Ved Hovin skole og barnehage setter vi fleksibilitet, kreativitet og positivitet høyt.

Den tette forbindelsen mellom barnehage og skole er en viktig trygghetsfaktor for barna i overgangen til skolen. Skolen har felles utearealer med barnehagen, noe som er trivelig både for store og små. Beliggenheten vår er et flott utgangspunkt for gåturer med mange forskjellige opplevelser underveis - skog og mark med blomster, bær, sopp og.... mye mer! Vi kan klatre opp til utsiktspunkter, fyre opp et bål og spise matpakka. Reise på besøk og plukke epler, grønnsaker og bær... Mange muligheter som vi legger vekt på å bruke!

Barnehagen har fast turdag hver uke. Ellers er andre viktige satsingsområder i barnehagen danning, lek, språk, sosial utvikling og kulturelt mangfold. Entreprenørskap har vi med fra tidligere - vi har bl.a. samarbeid med butikken der vi kan vise fram noe av det vi driver med. I årsplanen for barnehagen (eget vedlegg) kan du lese mer aktivitetene.

Skole og barnehagen har en del felles aktiviteter i løpet av året. Noen av de faste aktivitetene er nissemarsj i desember, førjulskveld for foreldre og foresatte, solfest med aking, aktiviteter og solboller på våren, påskelunsj for store og små på skolen, og sommeravslutning i juni. I tillegg kommer andre felles opplegg når det passer - for eksempel brannøvelser, skidager, bærturer, epledag, kirkevandring osv......

Oppvekstsenteret har for noen år siden formulert en visjon:  “Vi klatrer sammen i en levedyktig bygd.” De felles aktivitetene vi har sammen er en viktig del av dette. Vi vil at flere ser hvor positivt det er å være en del av dette samfunnet og dermed har lyst til å flytte hit. Hovin ønsker å forbli et velfungerende samfunn i framtida, og det forutsetter at vi har en god og stabil barnehage og skole.