Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Hovedadresse Haugesundsgate 27 4014 Stavanger Telefon: 51 50 88 10 Send oss e-post
Rektor: Harald Nedrelid
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Grunnskole voksne film
Se film her!
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Om Grunnskole voksne

Grunnskolen for voksne henvender seg til norske og minoritetsspråklige voksne og ungdom over opplæringspliktig alder som av ulike grunner ikke har fullført hele eller deler av grunnskoleopplæringen, eller som har behov for mer grunnskoleopplæring.

For å kunne melde deg på grunnskoleopplæring ved Johannes læringssenter må du bo i Stavanger kommune. Vi tilbyr også grunnskoleopplæring for innbyggere i Randaberg og Sola kommune. Deltakere fra disse kommunene må først kontakte bostedskommunen. Du finner påmeldingsskjema som vedlegg til denne hjemmesiden.

Grunnskole voksne tilbyr opplæring i fagene norsk, engelsk, matematikk, naturfag og samfunnsfag. Fra og med høsten 2017 deltar Grunnskole voksne i et nasjonalt forsøk med modulstrukturerte læreplaner (FOV). Dette er læreplaner som er utarbeidet med tanke på at de skal være tilpasset våre deltakergrupper. Fagopplæringen er organisert i ulike nivåer innenfor modulløpet:

Grunnmodul:
 Målgruppen for grunnmodulen er deltakere som har liten erfaring med skrift, og som derfor har lite utbytte av en opplæring der skrift brukes som redskap for læring. Grunnmodulen vil bare være aktuell for enkelte av våre deltakere. Grunnmodulen skal gi opplæring i muntlig norsk, lesing og skriving og i noen temaer innen matematikk, samfunnsfag og naturfag. Modulens varighet vil være fra et halvt til ett år, alt etter deltakers læringsprogresjon.

Modul 1: Fagopplæringen i modulen er tilpasset deltakere som er på et begynnernivå. Deltakeren får en kompetansevurdering etter endt modul, der vurderingsuttrykket er godkjent / ikke godkjent. Modulen har et halvt års varighet.

Modul 2: Fagopplæringen i modulen er tilpasset deltakere som er kommet over nybegynnernivå. Deltakeren får en kompetansevurdering etter endt modul, der vurderingsuttrykket er godkjent / ikke godkjent. Modulen har ett års varighet.

Modul 3: Fagopplæringen i modulen sikter seg inn mot deltakere som er på et mellomnivå. Deltakeren får en kompetansevurdering etter endt modul. Modulen har ett års varighet.

Modul 4: Fagopplæringen i modulen sikter seg inn mot deltakere som er på et høyere mellomnivå. Deltakeren får standpunktkarakterer i fagene og går opp til muntlig og skriftlig eksamen. Modulens har ett års varighet.

For å bli deltaker på Grunnskole voksne må du melde deg på. Skoleåret starter i august og januar, men du kan melde deg på hele året. Påmeldingsskjemaet leveres til Johannes læringssenter. Vi behandler saker fortløpende, og du blir innkalt til samtale og kartlegging. Kartleggingsresultatene avgjør hvilket nivå du blir plassert på.

Gruppene på Grunnskole voksne er inndelt etter faglig nivå, ikke etter alder. Det betyr at du kan gå med deltakere som er både yngre og eldre enn deg i gruppen. Det betyr også at du kan gå på ulike nivå i forskjellige fag.

De fleste går hos oss i 3-3,5 år før de avslutter. Det er mulig å bruke både kortere og lengre tid, avhengig av progresjon og innsats. Modulopplæringen avsluttes med vitnemål, og det tildeles avsluttende kompetansebevis for hver modul. Vi har rådgivningstjeneste som blant annet plasserer deg på rett faglig nivå, og som hjelper deg med innsøkingen til videregående skole. Vi samarbeider også med PP-tjenesten, Skolehelsetjenesten, Flyktningseksjonen, Barnevernstjenesten, NAV og Uteseksjonen.

Realkompetansevurdering: Avdelingen foretar realkompetansevurdering på grunnskolens område for voksne deltakere i fagene norsk, engelsk, matematikk, naturfag og samfunnsfag. En kan ikke realkompetansevurderes samtidig som en er i opplæring, og en kan ikke realkompetansevurderes mer enn en gang. For å bestå må en vise kompetanse som tilsvarer minimum karakter 2 etter den til enhver tid gjeldende læreplan.

Trenger du mer informasjon eller har spørsmål, ta kontakt med Rune Endresen, avdelingsleder Grunnskole voksne, e-post: rune.endresen@stavanger.kommune.no