Nova 1 og 2 klasse
Magrethe E Legreid
Fysioterapeut Sveinung Sivertsen
Sveinung Sivertsen
SAKTE KUNST – Prosjekt på skolen, 13.april - 5. mai.

Via «Den kulturelle skolesekken», er vi så heldige at vi får samarbeide med en kunstner som heter Valentin Manz. Han skal være på skolen ca 2 dager pr uke i 4 uker, med konseptet «Sakte kunst».

Hovedtema er: Måltid.

Elevene får: lage keramiske skåler og lykter, spikke bestikk, bake brød, lage bakerovn ute, lage dokumentasjonsbøker mm.

Tematisk jobber vi med måltidets historie og betydning, ulike kulturers mattradisjoner, fundamentale behov (mat) og kornet – historikk, bruk, produksjon.

Valentin Manz er oppvokst i Bavaria – et stort skogområde i Sør-Tyskland som er Europas siste sted på fastlandet hvor det fortsatt løper ville hester. Helt fra han var liten har han brukt ulike ting han har funnet, ulike materialer og satt dem sammen til store mekaniske konstruksjoner. Valentin arbeider i stor skala, og arbeider gjerne frem sine kunstprosjekter med utgangspunkt i et spesielt sted eller spesielle lokale materialer.                                                                                                            Våren 2015 turnerer Valentin med Den kulturelle skolesekken i Aust-Agder med konseptet Sakte kunst. Han har bred erfaring i å gjennomføre verksteder for barn. Valentin Manz er utdannet billedkunstner fra Central Saint Martin's College of Art, før han fullførte en Mastergrad i sceno-grafi ved Slade School of Fine Art.

Ta en titt på kunstnerens nettside: http://www.valentinmanz.com/