Meny
Velg Forside
1. trinn
2. trinn
3. trinn
4. trinn
5. trinn
6. trinn
7. trinn
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juni 2017><<
juni 2017
mtotfls
29303101020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
26272829300102
03040506070809
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Spesialundervisning

Alle barn har i følge Opplæringsloven rett til tilpasset opplæring. Både i grunnskolen, og i den videregående opplæringen, skal undervisningen tilpasses og tilrettelegges for alle elever ut fra den enkeltes forutsetninger.

Elever som ikke har, eller ikke kan få, et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning. Spesialundervisningen skal ha et slikt innhold at det samlede tilbudet gir eleven et forsvarlig utbytte av opplæringen. Foreldre/pårørende kan ta kontakt med kontaktlærer/rektor for å melde behov om hjelp. De kan også kontakte Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) direkte.

Henvisning og sakkyndig vurdering

Elever som trenger særskilt tilpasning (spesialundervisning) må henvises til PPT. Før kommunen gjør vedtak om spesialundervisning, skal det foreligge en sakkyndig vurdering av de spesielle behovene som eleven har. Vurderingen skal vise om eleven har behov for spesialundervisning, og hvilke opplæringstilbud som bør gis.

Individuell opplæringsplan

Elever med spesialundervisning får opplæring etter individuelle opplæringsplaner (IOP), som tar utgangspunkt i gjeldende læreplan og sakkyndig vurdering.

Hva trenger du hjelp til?

PP-tjenesten har laget noen sider med informasjon som kan være til hjelp hvis ditt barn strever med lesing og skriving, språk og taleutvikling eller trivsel og adferd.