Besøksadresse: Kamskjellveien 2, 4310 Hommersåk Postadresse: Postboks 583, 4302 Sandnes
Telefon: 51 686600 SFO 90872438 Send oss e-post
Redaktør: Rektor Helga M. Bertelsen
Det var en gang....

Det var en gang i det 21.århundre. Lengst innerst i en flott fjord, med noen mektige fjell på alle kanter.I denne bygda bodde det spesielle Riskafolket. Oppå en voll, midt i bygda, lå en skole med noen rare elever. Ja de på 4.trinn var spesielt rare. Men det gjorde ikke noe, for lærerne deres var enda rarere. De hadde mange merkelige påfunn.

En dag kom de og fortalte at nå skulle de gjøre noe helt eventyrlig. Men først måtte disse elevene la fantasien slippe løs. Og jammen tok det ikke helt av, fantasien deres løp helt løpsk. De prøvde å temme bokstavene og få de ned på et papir, og det ble mange papirer. Alle historiene startet med «det var en gang».

Så var endelig dagen der. De søte elevene skulle ut på ekspedisjon. Med seg på turen hadde de flasker med vann, et sitteunderlag og en diger pose med de deiligste bollene. De hadde selvsagt laget de selv. De startet med friskt mot, men ville de finne fram? Det gikk bra helt til de kom til Høle. Der spankulerte det noen kyr midt i veien. Skulle liksom disse stanse eventyret? Men nei, Anette Askeladden og vennen hennes lot seg ikke stanse så lett.

Men flere hinder ventet på ferden. På Lauvvik lå et svært troll i sjøen. Det lå der og gapte, og ville liksom sluke hele gjengen. Men da dro de frem lommeboken og bestakk trollet til å frakte de over fjorden. Så var det beine veien, eller kanskje litt svingete, til Ryfylkeperla; Årdal. Over en ferist, og oppover en skogsvei. Og jammen var det ikke noen firbente skapninger, med hvite ulldotter som stirret litt olmt på denne rare gjengen.  Men da hilste de litt fra de firbente på Riska, så slapp de forbi disse også.

Og her startet det virkelige eventyret, for her stod de alle sammen og ventet på oss: Nøkken, Huldra, Rødhette, Hugin og Munin, de tre bukkene Bruse, småfolket, bjørnen og kona som hadde stått med nesen fast i stubben i minst 100 år. Overalt i denne skogen tittet det fram noen trolske øyner som glodde på disse eventyrlystne folkene fra Riska. Etter dette fortsetter eventyret i fantasien vår, om vi bare går varsomt og bruker sansene. Kanskje ser vi noe vi aldri har sett før….

Snipp, snapp snute så var eventyret i gang.

Vi har altså hatt en kjempe flott dag med noen supre elever til eventyrskogen i Årdal. Inger Marie var stolt av å vise frem bygda hun kom fra, og det ble en flott avslutning på prosjekt: eventyr. I skogen møtte vi skaperen av alle de flotte eventyrfigurene, Eldfinn Austigard. Han fortalte litt om å bruke sansene og oppleve skogen. (De som hadde tid til å gå bakerst og bruke god tid i skogen, kom med på flest bilder). Eldfinn har som hobby å bruke motorsaga til å forme disse kjente figurene. «Det må være en vellykket hobby», som en av elevene våre sa. Jammen hadde han ikke gjemt en skatt i skogen også. Elevene fikk overrakt eventyrene de hadde skrevet til Eldfinn. Han lovet å henge disse opp i skogen, og sende en artikkel til lokalavisa, Strandbuen også. Kanskje blir vi kjendiser:-) Det er allerede skrevet om oss på facebook sida til eventyrskogen. ("Eventyrskogen"). De som hadde tid til å gå bakerst og bruke god tid i skogen, kom med på flest bilder.

Etter to kjekke timer i skogen, hadde vi et kulturelt innslag lenger nede i bygda. Her ligger nemlig en 400 år gammel trekirke. Det passet bra etter at vi har hatt kirker som tema i KRLE. Til slutt fikk vi lov til å besøke Årdal skule. «det er kjekt når det skjer noe» sa inspektøren da vi spurte om å få komme på besøk i skolegården. Her fikk alle boltre seg, og drømme om nye ting til vår egen skolegård. Det er gratis å drømme….

Takk til dere foreldre og besteforeldre som stilte med bil og minibuss,  og hadde lyst å bruke en dag sammen med oss. Vi hadde ikke fått det til uten en slik god dugnadsånd.

Takk for i år, og god sommer fra Inger Marie. Det har vært utrolig kjekt å bli kjent med denne eventyrlig flotte gjengen! Kanskje dere skal ta med dere familiene deres til Årdal i sommer, og se om dere finner eventyret deres i skogen.

Main Image
Bilde 1 av 42