Publisert: 05. mars 2024 | Sist endret: 05. mars 2024 | Forfatter: Marianne Jonassen

KI - informasjon til foresatte

Som mange har fått med seg har KI for elever og ansatte blitt lansert av Kristiansand Kommune.

Løsningen kommunen har gått for krever FEIDE innlogging og gjør dermed at data elevene utveksler med KI-en blir sikrere enn løsninger der elevene oppretter egne brukere på f.eks ChatGPT.

Via kommunens tjeneste har elevene fått tilgang til flere forskjellige "chatboter" som har fått instrukser om å oppføre seg/svare på en spesiell måte - eksempelvis finnes det en chatbot som er flink til å forklare vanskelige begreper til en yngre elev, en bot som kan hjelpe elevene med rettskriving eller å skrive kode i python.

Ta gjerne en titt på www.ki.ikrs.no sammen med ungdommen deres og test ut!

Hvordan jobber vi med dette på skolen?
På Lindebøskauen har alle klasser og lærere fått en introduksjon til hvordan man kan bruke dette verktøyet på en formålstjenlig måte, men vi er ikke utlærte ennå. Hvordan vi vurderer elevers kompetanse er noe av det som forandrer seg mest. Vi ser for oss at fagsamtaler vil bli mer utbredt i flere fag i første omgang.

God praksis må utvikles over tid når elever og lærere har fått god nok kjennskap til de mulighetene og begrensningene som ligger i verktøyet. Riktig bruk av KI kan være svært læringsfremmende, men fallgruven på den andre siden kan være like stor dersom man velger minste motstands vei. Å levere arbeid generert av KI som sitt eget, er en felle det er lett å gå i.

Elever kan gjerne bli oppfordret til å bruke KI i skoleoppgaver, men da må de spesifisere hvordan de har brukt det. Eksempel «Jeg har brukt KI til å forklare hvordan fotosyntese fungerer» eller «Jeg har brukt KI til å oppsummere 2. verdenskrig og gi meg en tidslinje over de viktigste hendelsene».

Les fullstendige retningslinjer for bruk her.