Publisert: 05. mars 2024 | Sist endret: 05. mars 2024 | Forfatter: Marianne Jonassen
KI - informasjon til foresatte
Som mange har fått med seg har KI for elever og ansatte
blitt lansert av Kristiansand
Kommune.
Løsningen kommunen har gått for krever FEIDE innlogging og gjør dermed at data elevene
utveksler med KI-en blir
sikrere enn løsninger der elevene oppretter egne brukere på f.eks ChatGPT.
Via
kommunens tjeneste har elevene fått tilgang til flere forskjellige
"chatboter"
som har fått instrukser om å oppføre seg/svare på en spesiell måte -
eksempelvis finnes det en
chatbot som er flink til å forklare vanskelige begreper til en yngre
elev, en bot som kan hjelpe elevene med rettskriving eller å skrive kode i
python.
Ta gjerne
en titt på www.ki.ikrs.no sammen med ungdommen deres og test ut!
Hvordan jobber vi med dette på skolen?
På Lindebøskauen har alle klasser og lærere fått en
introduksjon til hvordan man kan bruke dette verktøyet på en formålstjenlig
måte, men vi er ikke utlærte ennå. Hvordan vi vurderer elevers kompetanse er noe
av det som forandrer seg mest. Vi ser for oss at fagsamtaler vil bli mer
utbredt i flere fag i første omgang.
God praksis må utvikles over tid når elever og lærere har
fått god nok kjennskap til de mulighetene og begrensningene som ligger i verktøyet. Riktig bruk av KI kan
være svært læringsfremmende, men fallgruven på den andre siden kan være like
stor dersom man velger minste motstands vei. Å levere arbeid generert av KI som sitt eget, er en felle det er lett
å gå i.
Elever
kan gjerne bli oppfordret til å bruke KI i skoleoppgaver, men da må de spesifisere hvordan de har brukt det. Eksempel «Jeg har brukt KI til å forklare hvordan
fotosyntese fungerer» eller «Jeg har brukt KI til å oppsummere 2. verdenskrig og
gi meg en tidslinje over de viktigste hendelsene».
Les
fullstendige retningslinjer for bruk her.