Haugen 12 4323 Sandnes. Postadresse: Postboks 583, 4302 Sandnes
Om skolehelsetjenesten

Om skolehelsetjenesten:

HELSESYKEPLEIER: Margunn B. Ludvigsen

TREFFTID: Alle hverdager fra kl.7.45-15.15. Fagmøter mandager etter kl.12.00. Fri annen hver fredag (partallsuker).

«ÅPEN DØR» hos helsesykepleier betyr at elevene kan komme innom ved behov når de måtte ønske det i løpet av skoledagen. For ungdom er det viktig å ha et sted å henvende seg med sine små og store problemer uten å måtte bestille time eller å involvere foreldre. Ungdom er gjerne spontane og det betyr at de ved behov for hjelp ønsker at det skal skje der og da. Helsesykepleier har taushetsplikt. Noen ganger informerer eleven lærer i forkant om samtale med helsesykepleier mens andre ganger får eleven med seg bekreftelse fra helsesykepleier i etterkant av samtalen. Noen elever kan trenge hjelp av lærer, medelever eller foresatte for å ta kontakt.

Både elever og foresatte er velkommen til å ta kontakt 😊 Ta gjerne kontakt på telefon: 51 33 79 10, sms: 959 29 990 eller mail: margunn.b.ludvigsen@sandnes.kommune.no

Formålet med skolehelsetjenesten er å fremme psykisk, fysisk og seksuell helse, fremme gode sosiale og miljømessige forhold og forebygge sykdommer og skader. Helsesykepleier samarbeider med skolelege Maria H. Lund. Hun deltar på skolens temadag: «Seksuell helse» på 10.trinn i september. Skolelegen kan blant annet kartlegge forskjellige vansker/utfordringer som eleven har, f.eks vurdere grad av angst eller depresjon, vurdere om det er behov/ikke behov for henvisning videre. Skolelegen kan følge opp enkeltelever over tid hvis eleven selv ønsker det. Psykologressurs kan brukes v/behov. For elever under 16 år må foresatte gi samtykke til samtale med psykolog. Ellers deltar helsesykepleier i skolens ressursteam og på enkelte samarbeidsmøter v/forespørsel.

Skolelegen/helsesykepleier skriver ut resept på prevensjon til ungdom som har behov for prevensjon. Etter at eleven er blitt 16 år kan helsesøster skrive ut resept. Elevene trenger ikke samtykke fra foresatte for å få resept. Prevensjon er gratis fra 16 år. Samtykke og medbestemmelse fra 12-16 år. Ungdommens meninger skal tillegges vekt. Ungdommen kan ytre ønske om at informasjon om visse forhold ikke skal gis videre til foresatte. Helsesykepleier må vurdere dette.