Haugen 12 4323 Sandnes. Postadresse: Postboks 583, 4302 Sandnes
9A - Periodeplan
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Handelsspillet

I dag har elevene i 10f spilt handelsspillet i samfunnsfag. Det ble en kjekk time med engasjerte elever.

Handelsspillet går ut på at elevene skal få en formening om hvordan verdens økonomiske ressurser er fordelt. De skal kjenne på urettferdigheten mellom fattig og rik.

Elevene ble delt i land, og hvert land fikk en konvolutt med landets råvarer og ressurser (her: hvite A4-ark og skriveredskaper). Ressursene hvert land fikk var avhengig av landets økonomi i utgangspunktet, f.eks: Norge fikk 1 ark, 1 linjal, 1 saks, 1 passer og 6000 dollar, mens Bangladesh fikk 4 ark og 2 blyanter. Deretter ble det opp til elevene og forhandle seg mellom for å utnytte råvarene best mulig og tjene mest. Én elev fungerte i rollen som Verdensbanken, og hadde ansvaret for å telle opp pengene landene tjente. Målet i spillet var å bli rikest.

Dere kan lese mer om spillet på spillets nettsider: www.handelsspillet.no