Forside
9A - Periodeplan
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Hei Verden

Kjære elever og foresatte.

I uke 43 skal Lundehaugen ungdomsskole gjennomføre innsamlingsaksjonen «Hei Verden». Alle elevene skal ha en halv dag med ulike undervisningsopplegg for å bli kjent med landet vi samler inn penger til, som er Bangladesh.

Elever på 8.trinn skal ha en aktivitetskveld for familien på skolen, her vil det bli salg av mat, produkter elevene har laget og ulike aktiviteter, for alle aldre. Se eget infoskriv.

9.trinn skal ha en arbeidsdag, de må selv finne seg en arbeidsplass for dagen, lønnen de får blir deres bidrag til innsamlingen (minste betaling er 300,-). Elevene får utdelt id-kort, jobb-kvittering og infoskriv om innsamlingslandet.

10.trinn skal gå med bøsser en halv skoledag, de vil ha undervisningsopplegg om Bangladesh 1-2 time i forkant, i 2.time blir det utdeling av bøsser, infoskriv og id-kort, deretter får de gå og velger selv om de vil gå med bøsser på dagtid eller ettermiddagstid.

Litt info om årets aksjon:

Tusenvis av barn i Bangladesh blir forhindret fra å gå på skolen. Noen steder får barna bare gå på skolen halve året fordi regntiden har oversvømt skolen eller skoleveien. Noen må jobbe i stedet for å gå på skole og andre må gifte seg og få barn før de er ferdige med skolen. En av tre barn slutter før de er ferdige med barneskolen fordi de ikke lærer noe.

Hei Verden i Bangladesh:

• Støtter flytende skoler, eller båtskoler i de områdene der barn mister muligheten til å gå på skolen under regntiden.
  • Støtter "bridge schools", for at barn som har sluttet på skolen skal ha mulighet til å komme tilbake på skolebenken.
  • Skaffer skoleutstyr og morsmålsundervisning til urfolksgrupper.

Litt informasjon om Hei Verden:

Hei Verden er en skolerettet informasjons- og bistandsorganisasjon som er livsynsnøytral og politisk uavhengig, med verdigrunnlag i FNs barne- og menneskerettighetskonvensjoner. Vår visjon er skole for ALLE barn.

Hei Verdens formål er tredelt:

• bidra til at marignaliserte barn i Sør får tilgang til grunnskoleutdanning av god kvalitet
  • spre kunnskap om Nord/Sør-frohold til norske grunnskoleelever
  • engasjere elever i norsk grunnskole til solidaritetshandlinger

Hei Verden ble stiftet i 1973 av engasjerte skolefolk i Haugesund og Stavanger. Fram til 2000 var organisasjonen kjent under navnet  Skolenes U-landsaksjon. Siden starten har organisasjonen støttet utviklingsprosjekt i mer enn 23 land. I 2012 samarbeider Hei Verden med lokale partnere i Zambia, Laos, og Peru.

Hei Verdens arbeid drives med midler innsamlet i grunnskoler rundt om i Norge. Vi får også støtte fra Norad, støttemedlemmer og gaver fra næringsliv og øvrige støttespillere. Hei Verden er medlem av Innsamlingskontrollen, som gir giverne en sikkerhet for at de innsamlede midlene blir disponert på en forsvarlig måte.