Velg gruppe Forside
Besøksadresse Torgny Segerstedts vei 27 5143 Fyllingsdalen
Stiftelsen Montessoriskolen i Bergen Postboks 1420 Oasen 5844 Bergen Telefon: 55912790 / SFO: 47255160 Send oss e-post
Redaktør: Marit Tombre
Send e-post
Administrasjonen
Gå til Its Learning
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
KODE besøk

Farger og følelser......

Idag har 3. og 4. klasse vært på KODE og fått omvisning i Edvard Munch-samlingen. Blant skattene fikk vi se nøkkelverk som: Inger på stranden, Melankoli, Aften på Karl Johan, Sjalusi, og Selvportrett.

Har følelser farger? Kan vi bli grønne av sjalusi? Munch brukte farger som symbol for følelser. Hvilke farger tenker du glad, sint, redd eller forelsket kan ha? Vi ser på hvordan Munch bruker farger for å uttrykke følelser i sine bilder. Munch malte ofte maskelignende ansikter i sine verk. Foran Sjalusi tar vi på oss «masker» som forandrer fargen i ansiktene våre, og vi undersøker hva som skjer når ansiktsfarge og mimikk endres. Oppstår det nye følelsesuttrykk? Elevene og formidler samtaler om Munch sin evne til å gi bildene stemning og om hvordan han uttrykte følelser gjennom farger, former, motiv og penselstrøk.

Det var en super tur, og barna fikk og hilse på alle "by-svanene" på veien :)

Main Image

Bilde 1 av 8