Vi har nye websider på -> www.nped.no skoler, barnehager og høyere utdanning.
Telefon: 90978912 Send oss e-post
Redaktør: Ole Christian Wold Haavik
650 lærere i et slott!

En hall full av 650 lærere på en liten Riddertidsøy i Middelhavet, hva gjør de der? Hvorfor samles de? Dette og mere til dro NPeD ned for å finne ut. eTwinning - "e for europa og Twinning for å koble sammen" sa noen.

Jo, dette eTwinning er nettopp en av kreftene som ønsker å bidra til et sammenkoblet europa, eller en samarbeidende verden om du vil. eTwinning er EU-kommisjonens store satsing for samarbeid og samhandling mellom lærere og elever over landegrensene i hele Europa. Gå inn på etwinning.net, registrer deg på 2 minutt og start jakten på en samarbeidspartner eller en god prosjektidé. Mer enn 500.000 lærere er allerede medlem og interessert i et samarbeid.  Dette gjør allerede over 4500 norske lærere fra mer enn 1500 skoler. I tillegg til prosjektpartner og prosjektideer kan du delta på korte eller lengre nett-seminar, eller kanskje ta del i en av de mange gruppene som diskuterer og utveksler erfaringer.Hver år møtes mange tusen lærere på de mange fysiske seminarene som holdes rundt om i Europa. Du får kollegaer, venner og samarbeidspartnere i hele Europa. Elevene får muligheten til sammen å lære av, ikke bare om resten av Europa. I prosjektsamarbeidet deles oppgaver og forberedelser på alle deltakende lærere. Et merarbeid i en sammenheng nulles ut ved at det blir mindre å forberede på andre områder.

10 eTwinning-ambassadører står klar til å hjelpe deg når du trenger det. På skoler med flere eTwinnere er det lurt å danne eTwinning-team for hjelp og erfaringsdeling. Hvert år arrangeres over 30 seminar og konferanser rundt om i Europa. Alle medlemmer kan søke om å få delta og få flyreise og konferanseopphold dekket.Nysgjerrig?? Gå til de nylanserte sidene om eTwinning i Norge - http://etwinning.no. Her kan du finne mye nyttig informasjon og starthjelp til å komme i gang. Her finner du også en liste over våre ambassadører, samt en foreløpig oversikt over alle seminar og konferanser i 2018. Du kan lese mer om eTwinning og alle mulighetene på http://etwinning.net. Dette er også stedet for å registrere seg i portalen. Målet er å få med alle lærere i både barnehage og grunnopplæringen.eTwinning er gratis kompetanseheving for både lærer og elev gjennom pedagogisk bruk av IKT i prosjektsamarbeid over landegrensene.

Lykke til med eTwinning!