Vi har nye websider på -> www.nped.no skoler, barnehager og høyere utdanning.
Telefon: 90978912 Send oss e-post
Redaktør: Ole Christian Wold Haavik
Bett 2018

Årets tur med NPeD til BETT gikk av stabelen 22. - 28. januar. Med på turen var hele 150 deltagere og 7 reiseledere. Årets program var satt sammen av blant annet 7 ulike skolebesøk, kodeverksted, inspirasjonsøkter, erfaringsdeling og felles reise til Bett. Med mat & mingel, AleTrail, musikaler og kulturvandringer i tillegg, var uka fylt til randen av både faglige og sosiale arrangement. Det ble nok en gang ei fin uke i London - full av både faglig og sosial påfyll. Takk til alle som var med!

Tradisjonen tro startet vi på mandag med en sosial kveld på Porterhouse. Her ble det sosialt samvær og mingling i en av Londons flotte puber. Scandec var sponsor og stod for både faglig innlegg og artige konkurranser.

Skolebesøk
Tirsdagen var satt av til ulike skolebesøk. Vi besøkte skoler både på grunnskole- og videregåendenivå. I løpet av uka besøkte vi Apple-, Google- og Smartskoler, i tillegg til en spesialskole. Det er alltid spennende å besøke engelske skoler, se god bruk av IKT og få nye ideer vi kan ta med hjem! Deltagerne trekker fram skolebesøkene som en viktig del av turen vår, og stort sett alle var med på minst et skolebesøk i løpet av uka.

På tirsdagskvelden var alle deltagerne invitert til felles fingermat og mingel på den brasilianske restauranten Cabana. Her fylte vi hele lokalet og stemningen var god!

Bett
Onsdag, torsdag og fredag var det felles reise til Bett. Messa hadde som vanlig mye å by på. Det er interessant å observere trender og hva som beveger seg i ed-Tech næringen. Noe av det deltagerne våre peker på som spennende i år er koding, programmering og VR. Gode foredrag og seminar hos Canvas, Interactive Norway, Microsoft, Google og micro:bit trekkes også fram.

Fag, micro:bit, mat & mingel
Onsdag kveld delte vi oss i to. Den ene gruppa hadde en fag- og erfaringsdelingskveld i lokalene til Canvas. Her ble det først korte foredrag fra Canvas, Udir/IKT-senteret og Statped, før vi delte oss i erfaringsdelingsgrupper. Gruppene delte blant annet gode tips fra Bett, erfaringer fra det spesialpedagogiske feltet, snakket om samhandlingspedagogikk med IKT og diskuterte endringsledelse.

Den andre gruppa hadde en praktisk micro:bit-aften sammen med Udir/IKT-senteret. Her ble det lagt opp til en kort innføring i micro:bit, før deltagerne fikk god tid til å prøve ut på egenhånd.

Alan November, koding og Google Lab Event

Torsdag hadde vi flere parallelle løp. Ei gruppe reiste direkte til Bett. Her var vi invitert på itslearning-lunsj, hvor møtet med key note Alan November ble et høydepunkt. Vi var også invitert til Nordic@Bett, og her ble elevpresentasjonene tatt fram som høydepunkter. Mens ei anna gruppe var på skolebesøk, deltok ei tredje gruppe på ei kodeøkt på UCL Department of Computer Science. Her stod "Computational Thinking Pedagogy With Scratch and Python" på programmet. Økta ble beskrevet som inspirerende og engasjerende!

Samtidig med dette var to grupper på "Google for Education Lab Event". Her fikk vi presentert nyheter fra Google-universet, både av spennende nettressurser og hardware. Prototypen av Googles kommende nettbrett ble delt ut for testing, og responsen var meget positiv.

Kulturelle innslag
OC tok med seg en stor gjeng på en kulturvandring i områdene rundt Tower, St. Pauls Cathedral og Fleet Street. Her ble det en spennende blanding av romerske murer, Dickens, papegøye, vikinger, Fleet Street, katedral og real ale. En av deltagerne våre sier: "Kulturvandringene er alltid en høydare! Her lærer jeg alltid mye nytt som jeg ellers aldri hadde funnet ut av i en guidebok." Flere av oss er nok enige i at OC ruler som kulturguide! Torsdag kveld var to grupper på musikalene "Mamma Mia" og "Wicked", mens vi også arrangerte The AleTrail sammen med Apple, Visma og Interactive Norway.

Fredag reiste to store grupper på skolebesøk, mens noen tilbrakte hele dagen på Bett. Ei gruppe deltok også på TeachMeet fredag kveld, og her var det enda flere tips å hente med seg hjem.

Lørdag var ei eksklusiv gruppe med OC på InstaMeet i Brick Lane sammen med lokale og internasjonale InstaGrammere.

Vi tror alle deltagerne koste seg gjennom dagene i London, og at vi alle sammen sitter igjen med mange nye inntrykk, erfaringer, kunnskaper og ikke minst nye venner!

Sluttkommentarer om turen fra noen av deltagerne våre:

"Herlig sosial gjeng med mye kunnskap og god humor. Skolebesøk av kvalitet som gir ny inspirasjon."

"NPeD skaper en trygg ramme rundt BETT-oppholdet. De sosiale arrangementene gjør at man kan bli godt kjent med andre edtech-interesserte fra andre steder i landet!"

"Fantastisk fin uke, med mange engasjerte folk, interessante samtaler og mye gøy!"

"Nyttig tur særlig med tanke på nettverksbygging. Gir gode muligheter for faglig (og ikke-faglig) prat med skole- og lærerutdanningsfolk fra hele landet."

"Nped er en supergenial turoperatør som legger alt til rette for at vi skal få en fantastisk tur med en veldig god miks av pedagogisk påfyll og nettverksbygging. Det er trygt og godt å reise med de og du slipper rett og slett og tenke. Sørg for å ha telefonen tilgjengelig, vent på en sms og følg den gule lederlua😊"

Foto: Vidar Alfarnes (gruppebildet), Phillip Kaspersen (InstaMeet), Ole Christian Wold Haavik (Cabana og Canvas), Tore Mydland (Google Lab Event) og Bente Moen Kristiansen (London Eye og Bett/VR-briller)