Postboks 583 4302 Sandnes
Redaktør: Agnes Gullberg
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Plan for et Trygt og Godt Skolemiljø ved Porsholen skole

Porsholen skole sin reviderte plan for et Trygt og Godt Skolemiljø ligger nå ute på hjemmesiden. Dokumentet ligger festet til høyremeny på forsiden.

På Porsholen skole sier vi nei til all form for krenkende atferd.

Alle elever på Porsholen skal kjenne seg trygge på skolen, slik at de kan trives og ha de beste forutsetninger for god læring.

I arbeidet mot krenkende atferd er vi avhengige av øyne som ser, hjerter som bryr seg, mot til å si stopp og ferdigheter til å ta de rette valgene. Vi ønsker derfor at foresatte og elever vil hjelpe skolen i arbeidet mot krenkende atferd. Jo flere som engasjerer seg, jo bedre er mulighetene for å lykkes. Et systematisk arbeid mot krenkende atferd er en vesentlig del av skolens profil som Respekt-skole.

Respektprogrammet er et skoleutviklingsprogram der elevene skal vise respekt for hverandre, læreren skal vise respekt for den enkelte elev og elevene skal vise læreren respekt.

Opplæringsloven kap 9 A-2 slår fast følgende: ” Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring.” Vår handlingsplan bygger på opplæringsloven. For å forebygge krenkende atferd må skolens ledelse, elever, foreldre, lærere, helsesøster, SFO-ansatte og andre aktører stå sammen i dette arbeidet.

Porsholen skole ønsker å ta godt vare på den enkelte elev.

Denne planen er ment å være et bruksredskap for alle skolens ansatte slik at vi kan gi alle elevene et trygt og godt skolemiljø.