Publisert: 16. februar 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Siri-Anne Sørheim Bergum

Mat og helse

Elever på 9. trinn fikk denne uken prøve seg på filetering av laks. Takket være en generøs gave fra Grieg Seafood fikk skolen levert 23 ferske fisker til mat og helse-kjøkkenet.

Fiskene var så store og fine at vi får flere middager ut av dem.

- Menyen denne uken ble laksespyd med skinke. Vi har også fått kokt fiskekraft, så vi kan lage fiskesuppe med laks neste uke. Alt av fisk blir dermed brukt til matlaging, sier mat og helselærer Randi Dahle Dyrseth.
Det er ikke så mange elever som har prøvd å filetere fisk tidligere. De synes derfor det var både spennende og krevende å få jobbe med fersk fisk.

- Ett av målene i læreplanen er at elevene skal lære ulike teknikker. Det er derfor veldig kjekt å kunne la elevene få prøve dette ut på helt fersk, lokal fisk, sier Randi Dahle Dyrseth.