Publisert: 17. april 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Erik Nielsen

Særskilt tilrettelegging av eksamen

Elever med behov for særskilt tilrettelegging av eksamen, skal få tilrettelagt forholdene slik at de kan få vist kompetansen sin ut fra kompetansemålene i faget (forskrift til opplæringsloven § 3-29 og § 4-21).

Tilretteleggingen skal så langt det er mulig tilpasses og avhjelpe kandidatens behov, for eksempel ved allergi eller ved funksjonsnedsettelse.

Når det vurderes hvilken tilrettelegging som skal innvilges for kandidaten, skal det ikke gis mer tilrettelegging enn det kandidaten har behov for. Det er et mål at eksamensgjennomføringen ligger så tett opptil en normal gjennomføring. Det må vurderes konkret for hver enkelt kandidat hvor stort behovet for tilrettelegging skal være.
Tilretteleggingen må ikke gi fordeler fremfor andre kandidater som ikke har særskilt tilrettelegging. Det kan heller ikke tilrettelegges i slik at kandidaten ikke blir prøvd i kompetansemålene i læreplanen i faget.

Eksempler på særskilt tilrettelegging under eksamen kan være (tiltakene er ikke uttømmende):
lengre tid
opplesning av oppgaveteksten
få oppgaven på tegnspråk eller punktskrift på leselist
bruk av tale-til-tekst-program
skrivehjelp
ekstra belysning
andre lignende tiltak.

Rektor avgjør hvilke tiltak som innvilges for den enkelte kandidaten.

Søknad med dokumentasjon sendes til alla.almedal@stavanger.kommune.no innen 01.mai.

I søknaden må det skrives noe om grunnen til søknaden og om ønsket tiltak. Feks: "Jeg søker utvidet tid på eksamen grunnet sterk pollenallergi. Jeg har lagt ved legeerklæring". Eller: "Jeg søker om utvidet tid på eksamen grunnet dysleksi. Skolen har dokumentasjon på dette allerede".