Klasser og funksjoner Forside
Postadresse Postboks 583 4302 SANDNES
Besøksadresse Nøtteskjellveien 7 4310 HOMMERSÅK Telefon: 51 33 66 10
Redaktør: Øyvind Fjermestad
Info om standpunktkarakterer og klagerett på standpunktkarakterer

Standpunktkarakterene til elevene utgjør størsteparten av karakterene på vitnemålet, og har derfor stor betydning  inntak til videregående opplæring, opptak til videre studier og for framtidig arbeidsliv.

En standpunktkarakter skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i faget ved avslutningen av opplæringen.

Hva kan eleven eller foreldrene klage på?

• Eleven har rett til å klage på alle standpunktkarakterer dersom eleven mener at gjeldende regler for fastsetting av standpunktkarakterer ikke er fulgt.
  • Eleven har også rett til å klage dersom eleven ikke har blitt vurdert i faget (vedtak om IV).
  • Eleven kan klage selv, og foreldrene kan klage på vegne av eleven fram til han eller hun fyller 18 år.
  • Eleven eller foreldrene kan kreve begrunnelse for standpunktkarakteren før de klager. Ta kontakt med skolen.

Det er ikke klagerett på selve underveisvurderingen.

Frist for å klage

• Klagefristen er 10 dager. Fristen regnes fra det tidspunktet du eller dine foresatte er gjort kjent med karakteren.
  • Hvis du ber om en begrunnelse for karakteren ,blir klagefristen avbrutt, og en ny 10 dagers frist gjelder fra det tidspunktet du har fått begrunnelsen.

Slik klager du

Før du bestemmer deg for å klage, råder vi deg til å ta kontakt med skolen for å få en begrunnelse for karakteren din.

Hvis du allikevel fastholder klage etter begrunnelsen er fremgangsmåten slik:

• Klagen må være skriftlig
  • Det må stå i klagen hva du vil klage på og hvorfor
  • Du må skrive under på klagen. Er du under 15 år, må foresatte samtykke og skrive under på klagen.
  • Du må sende klagen til Rektor  på den skolen du går på.

Mer utfyllende info om standpunktkarakterer og klagerett finner dere herKlage på standpunkt og eksamen