Velg seksjon Framside
Vannkopper

Det er for tida fleire elevar og familiar her på skulen som har vannkopper. Eg vil her kome med litt generell informasjon frå folkehelseinstituttet angåande vannkopper.  Når elevane skal vera heime og når dei igjen kan gå på skulen.

Når gå på skolen:
Det er viktig at barn med vannkopper holdes borte fra skole til utslettet har begynt å tørke inn. Selv om det er fordel å gjennomgå vannkopper som barn fremfor som voksen, vil det ikke være rett overfor de andre barna og deres familier at barn med kjent smitteførende vannkopper går  på skolen. Dersom barn eller søsken til barn på skolen har kreft eller immunsvikt skal disse foreldre informeres. Av hensyn til disse er det svært viktig at barnet er hjemme til blemmene har begynt å tørke inn.

Smittemåte og smitteførende periode:
Vanligvis ved luftsmitte (fjerndråpesmitte), men også gjennom direkte kontakt med væske fra utslett. Meget smittsomt 1-2 dager før utslett og til utslettet tørker inn, vanligvis 5 dager. Viruset kan meget sjelden overføres til foster spesielt når mor er smittet i første del av svangerskapet. Man regner med ca. 2% risiko for fosterskader ved vannkopper i deler av tiden før 20. svangerskapsuke.
Det tar vanligvis 14-16 dager fra en er smittet til viruset bryter ut.

Symptomer og forløp vannkopper:
Lett feber, rask utvikling av utslett til blemmer, også slimhinner. Kløe. Blemmene tørker inn og skorpene faller av i løpet av 1-2 uker. Voksne blir hardere angrepet. Vannkopper er oftest en ufarlig sykdom hos friske personer.