Velg seksjon Framside
Kartlegging i digital kompetanse

I mars skal elevane på 4.trinn ta kartleggingsprøve i digital kompetanse.

Informasjon frå Utdanningsdirektoratet:

Formålet med karteggingsprøvene
Formålet med kartleggingsprøvene på 1.-4. trinn er å finne elevar som treng ekstra oppfølging. Det er viktig at desse elevane blir sett tidleg i løpet slik at dei kan få tilbod om den tilrettelegginga dei har krav på. Kartleggingsprøvene er dermed også eit verktøy for å hindre at elevar fell frå seinare i opplæringsløpet.Kartleggingsprøvene på 1.-4. trinn gir ikkje informasjon om alle elevane. Resultata frå prøvene gir berre informasjon om elevar som er rundt eller under ei definert bekymringsgrense. Elevar som har alt rett eller nesten alt rett, er ikkje nødvendigvis spesielt flinke elevar. Derimot treng elevane som hamnar under bekymringsgrensa, ekstra tilrettelegging.

Hva måler prøven?
Kartleggingsprøven i digitale ferdigheter tar utgangspunkt i læreplanens definisjoner og kompetansemål som involverer digitale ferdigheter. Oppgavene i prøven fokuserer på følgende områder av ferdigheten: tilegne seg og behandle informasjon, produsere og bearbeide, kommunisere og vise digital dømmekraft.
Elevene skal ikke øve til kartleggingsprøvene
Skolen mister muligheten til å finne elevene som trenger ekstra hjelp, hvis dere legger opp til at elevene skal øve på kartleggingsprøvene. De samme kartleggingsprøvene gjennomføres flere år på rad. Derfor er det viktig at dere ikke bruker tidligere kartleggingsprøver til å forberede elevene, men eksemplene på prøver og oppgavetyper som vi henviser til under.
Elektroniske prøver i digitale ferdigheter
Udir har laget eksempelprøver som skal gjøre elevene kjent med de elektroniske oppgaveformatene og trygge i prøvesituasjonen.Eksempelprøvene gir skolen mulighet til å finne ut om skolen har utstyret som kreves for å gjennomføre prøvene.