Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
"Røsvikingan junior" er klare til FLL!

"Røsvikingan junior" er småtrinnet ved skolen. De deltar med sine 13 elever på First Lego League junior på Straumen. De har samme tema som de eldre elevene. Årets tema er hydro. De har arbeidet et par timer hver uke med prosjektet siden oppdragsslipp i september.Resultatet kan dere se på den regionale finalen 11.november i Sørfoldhallen.

Småtrinnets oppdrag er: Forsk på elementet VANN – hvordan bruker vi det?

Finn ut hvor vannet dere bruker hver dag kommer  fra, og hva skjer med vannet på vei til dere?

• Utforske hvordan dere bruker vann hjemme eller i nærmiljøet deres, vannets reise og hvordan man kan forbedre en del av denne reisen.

• Lage og teste en LEGO-modell for å vise ideene deres.

• Dele det dere lærer, med LEGO-modellen og en poster.

På Røsvik skole har småtrinnet blant annet arbeidet med disse målene i prosjektperioden:

- å lære om vann

- å lære om andre steder som ikke har mye vann og rent vann

- å lære om vannets kretsløp, derav gjøre forsøk med å smelte snø og is, samt koke vann og se fordampingen, for så å kjøle det ned til flytende form igjen.

- å lære om ulike typer for å rense vann

- å besøke et vannverk

- å lære om de ulike formene vi finner vann i

- å bli bevisste på alt vi trenger vann til i vår hverdag

- å lære at mennesker og dyr ikke klarer seg uten vann.

- å finne informasjon på nettet, øve seg i digitale ferdigheter

- å lese for å forstå

- å lage tankekart

- å skrive faktatekster, både for hånd og på PC

- å skrive et manus

- å øve seg i kjernebegreper knyttet til vann og vannrensing

- å øve seg i de muntlige ferdighetene ved å presentere prosjektet foran publikum

- å lytte til andre og diskutere

- å tegne ulike former av vann

- å lage store plakater, skrive, klippe, lime og pynte dem.

- å lage bannere og tvinne garn for å lage snorer.

- å ta ansvar og skaffe en sponsor

- å bygge brønner og vannhus i lego

- å programmere en robot.

- å lese og følge en bruksanvisning

- å øve seg i samarbeid, kreativ tenking og arbeide praktisk

For å se arbeidet Røsvikingan junior har gjort, er dere velkommen til å besøke deres stand på Straumen 11.november fra kl. 10.00-ca kl. 13.00.

Småtrinnet er sponset av Marine Harvest, Stamfisk Sørfold.

Hvert år slipper FIRST® LEGO® League Junior et nytt, spennende og samfunnsaktuelt oppdrag/tema for å introdusere barn i alderen 6 – 9 år til en spennende verden av vitenskap og teknologi. Laget starter prosjektperioden med å bygge et LEGO® Education inspirasjonssett. Settet blir utgangspunktet for modellen laget skal bygge og vise frem til dommerne på turneringsdagen. Laget skal forske og tenke kritisk om temaet.

Mens deltakerne jobber med oppdraget vil de lære grunnleggende programmeringskunnskaper med LEGO® Education WeDo. I tillegg skal laget forske og tenke kritisk om temaet.

Resultatet av lagets forskning, modellen og programmeringen skal presenteres på en veggavis som laget presenterer foran dommere på en turnering.

I FIRST LEGO League Jr.-oppdraget for 2017-sesongen skal over 40 000 barn fra hele verden utforske AQUA ADVENTURE. (Fra Hjernekraft.org)

Fakta om FLL Jr.

FIRST® LEGO® League Jr. er et forsknings- og teknologiprosjekt for barn alderen 6-9 år, arrangert i Skandinavia siden 2012. I 2016 var det 12 turneringer med 107 lag. På verdensbasis deltok 11 000 barn fra 13 land.

Hensikten med konseptet er å introdusere de yngste barna for en spennende verden av teknologi og vitenskap.

Kjerneverdier:                                                                                                                                                                                                                             FLL Jr. kjerneverdier er hjørnesteinene i prosjektet. De er blant de grunnleggende elementene som skiller FLL Jr. fra andre prosjekter av sitt slag.

- Vi jobber sammen som et lag

- Vi arbeider sammen for å finne løsninger, med hjelp fra våre veiledere

- Vi er hjelpsomme, snille og viser respekt for andre

- Vi er alle vinnere