Meny
Velg seksjon Forside
Småtrinnet
Mellomtrinnet
Ungdomstrinn
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
25262728293031
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
00
dager
:
00
timer
:
00
min
:
00
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Google
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Fantastisk innsats på FLL!

Lørdag var det First Lego League-turnering på heimebane i Sørfoldhallen. Hele 25 lag deltok i konkurransen pluss 5 juniorlag.  Vi deltok med 1.-9.klasse, mens våre 10.klassinger jobbet som crew under arrangementet. 

FLL er en kunnskaps-og teknologikonkurranse for barn i alderen 10-16 år. Prisene som deles ut er: Prosjektprisen, Teknologiprisen, Robotkonkurransen 1. og 2. pris, Markedsføringsprisen og Kjerneverdiprisen. Den gjeveste prisen FIRST LEGO League Champion går til det laget som totalt sett er sterkest i alle kategoriene sammenlagt.

Det er første gang et lag fra Røsvik skole har vært i selveste robotfinalen, i den prestisjetunge robotkjørekonkurransen. Og det var vårt mellomtrinnslag Classkings som sto for den bragden og fikk pokal med hjem for den flotte 2.plassen.

Vårt ungdomstrinnslag, Røsvikingan, hevdet seg også meget godt i år. De kom hjem med pokal for 2.plass i teknologiklassen, fikk 3.plass i robotkjøringa, og var, som 1 av 4 lag, nominert til selveste championprisen.  Å være nominert her betyr at man jevnt over har hevdet seg i toppen i alle kategorier.

Juniorlaget vårt, Røsvikingan junior,  presterte veldig bra under sin presentasjon, og viser at det å stå foran et publikum og framføre en presentasjon  – ja, det takler de meget godt allerede.

Alt dette samlet står det stor respekt av, og vi er veldig stolte over hver og en av elevene våre, som sammen bidro til dette fantastiske resultatet!

FLLs målsetting er å bidra til å øke interessen for realfag og teknologi ved å utfordre deltagerne gjennom reelle problemstillinger med en arbeidsmetode som man arbeider under i det virkelige arbeidslivet. Man tror på å gi barn og unge en god opplevelse med teknologi og prosjektarbeid tidlig, slik at de bevisstgjøres i forhold til valg av senere utdannelse.

FLL innbefatter personlig og faglig utvikling gjennom samarbeid og praktisk læring mot et felles mål.        

Ved Røsvik skole har vi jobbet målrettet med FLL i høst, og vi ser at dette er en undervisningsform som egner seg godt for tilpasset opplæring.  Undervisninga har vært både teoretisk og praktisk, og ikke minst variert! 

Et godt resultat i FLL er avhengig av samarbeid mellom ulike mennesketyper med ulike kvaliteter.   Her har vi teknologen, programmereren, forskeren, utrederen, entertaineren, kunstneren, teoretikeren og prosjektlederen.   

FLL-prosjektet har vært en del av skolehverdagen, ikke et tillegg til. Ved å jobbe med FLL har elevene arbeidet innenfor spesifikke deler av læreplanene. FLL er aktuelt i mange fag, og kompetansemål fra Kunnskapsløftet finner vi i alle deler av prosjektet.

Lagene våre har vært i kontakt med lokale bedrifter og skaffet seg flere samarbeidspartnere. Disse har bidratt både faglig og økonomisk. 

Under prosjektperioden har lagene våre møtt mange av de arbeidsbetingelser man er underlagt i det virkelige arbeidslivet, for eksempel : de har ikke nok ressurser, de vet ikke hva konkurrentene gjør, de må finne opp/designe/utvikle og lage prototyp, redesigne og bygge på nytt, de må ha sponsorer, de må vises i markedet, de må jobbe under press, og de må forholde seg til tidsfrister.

I tillegg til alt faglig utbytte, ser vi ikke minst at å jobbe slik er bra for samholdet elevene imellom og for skolemiljøet generelt. Vi har jobbet mot samme mål, og vi har samarbeidet samtidig som vi har vært konkurrenter. 

Vi hadde en fantastisk dag i hallen på lørdag, og er meget stolte over å kunne sette 2 nye pokaler i utstillingsmonteren vår, samtidig som vi har fått så mye igjen i form av økt kunnskap og  interesse for realfag, opplevelser og samhold!

 

For de som ikke er så godt kjent med hva FLL er:

Fakta om FIRST LEGO League (FLL): Kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og unge i alderen 10-16 år, arrangert siden 2000. Konkurransen organiseres i Skandinavia av FIRST Scandinavia. I 2016 deltok 913 lag i de skandinaviske turneringene. På verdensbasis deltok over 255 000 barn fra over 80 land i 2016                                                               

Hensikten med arrangementet er å øke interessen for teknologi og vitenskap og stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører og forskere.

FLL-oppdraget Hvert år kommer et nytt og inspirerende oppdrag med et samfunnsrelevant tema. I oppdraget finnes ingen fasitsvar, lagene kan arbeide fritt, bruke sin oppfinnsomhet og kreativitet og selv velge hvor stor innsats de skal legge ned.  FLL-oppdraget er tredelt og byr på utfordringer innenfor prosjekt (forskning), teknologi, markedsføring & kjerneverdier.  I prosjektdelen skal lagene selv definere et problem. De skal forske på problemstillingen og presentere en innovativ (ny eller forbedret) løsning. I teknologidelen skal lagene bygge en robot og programmere denne til å løse oppdrag på robotbanen. I markedsføringen skal lagene arbeide for at andre skal få se og høre om laget og prosjektet deres. Kjerneverdiene er kjennomgående for hele FLL, og laget skal ha disse med seg i hele perioden, samt presentere hvordan de har implementert disse på turneringen.

Arbeidsperiode 16. september 2017 kl. 1300 slippes  FLL-oppdraget i sin helhet. Lagene skal skape og ferdigstille prosjektet innenfor 8 uker. 11. november møtes alle lag i hele Skandinavia i sine lokale FLL-turneringer for å konkurrere om de beste løsningene.

Dommere/priser                                                                                                                                                                                                                                                                                            På turneringsdagen vil lagene møte dommere som er representanter fra næringslivet og skoler. Lagene skal gjøre en presentasjon av prosjektet et eget rom. De skal også presentere roboten med sin tekniske løsning foran de tekniske dommerne. Markedsføring og kjerneverdiene bedømmes sammen i lagets stand eller i et rom.  I hver kategori deles det ut priser. Hver pris har kriterier og lagene bedømmes av dommerne etter disse. Eksempler på kriterier er engasjement, samarbeid, holdbar konstruksjon på roboten, effektive program, tydelig og innovativ løsning. Se på dommerskjemaene sammen med laget, for å bevisstgjøre laget på forventningene.  Prisene som deles ut er: Prosjektprisen, Teknologiprisen, Robotkonkurransen 1. og 2. pris, Markedsføringsprisen og Kjerneverdiprisen. Den gjeveste prisen FIRST LEGO League Champion går til det laget som totalt sett er sterkest i alle kategoriene sammenlagt.

kilde: hjernekraft.org  

Main Image

Bilde 1 av 25