Lørdag var det First Lego League-turnering på
heimebane i Sørfoldhallen. Hele 25 lag deltok i konkurransen
pluss 5 juniorlag. Vi deltok med
1.-9.klasse, mens våre 10.klassinger jobbet som crew under arrangementet.
FLL er en kunnskaps-og teknologikonkurranse for barn i alderen 10-16 år. Prisene som deles ut er: Prosjektprisen, Teknologiprisen,
Robotkonkurransen 1. og 2. pris, Markedsføringsprisen og
Kjerneverdiprisen. Den gjeveste prisen FIRST LEGO League Champion går
til det laget som totalt sett er sterkest i alle kategoriene
sammenlagt.
Det er første gang et lag fra Røsvik skole har vært
i selveste robotfinalen, i den prestisjetunge robotkjørekonkurransen. Og det
var vårt mellomtrinnslag Classkings som sto for den bragden og fikk pokal med
hjem for den flotte 2.plassen.
Vårt ungdomstrinnslag, Røsvikingan, hevdet seg også meget godt i år. De kom hjem med pokal for 2.plass i teknologiklassen, fikk 3.plass i robotkjøringa, og
var, som 1 av 4 lag, nominert til selveste championprisen. Å være nominert her betyr at man jevnt over
har hevdet seg i toppen i alle kategorier.
Juniorlaget vårt, Røsvikingan junior, presterte veldig bra under sin
presentasjon, og viser at det å stå foran et publikum og framføre en
presentasjon – ja, det takler de meget godt allerede.
Alt dette samlet står det stor respekt av, og vi er veldig
stolte over hver og en av elevene våre, som sammen bidro til dette fantastiske
resultatet!
FLLs
målsetting er å bidra til å øke interessen for realfag og teknologi ved å
utfordre deltagerne gjennom reelle problemstillinger med en arbeidsmetode som
man arbeider under i det virkelige arbeidslivet. Man tror på å gi barn og unge
en god opplevelse med teknologi og prosjektarbeid tidlig, slik at de
bevisstgjøres i forhold til valg av senere utdannelse.
FLL innbefatter
personlig og faglig utvikling gjennom samarbeid og praktisk læring mot et
felles mål.
Ved
Røsvik skole har vi jobbet målrettet med FLL i høst, og vi ser at dette er en
undervisningsform som egner seg godt for tilpasset opplæring. Undervisninga har vært både teoretisk og
praktisk, og ikke minst variert!
Et godt resultat
i FLL er avhengig av samarbeid mellom ulike mennesketyper med ulike kvaliteter.
Her har vi teknologen, programmereren, forskeren, utrederen,
entertaineren,
kunstneren,
teoretikeren og prosjektlederen.
FLL-prosjektet har vært en
del av skolehverdagen, ikke et tillegg til.
Ved å jobbe med FLL har elevene
arbeidet innenfor spesifikke deler av læreplanene. FLL er aktuelt i mange fag,
og kompetansemål fra Kunnskapsløftet finner vi i alle deler av prosjektet.
Lagene våre har vært i kontakt med lokale bedrifter og skaffet seg flere
samarbeidspartnere.
Disse har bidratt både faglig og økonomisk.
Under
prosjektperioden har lagene våre møtt mange av de arbeidsbetingelser man er
underlagt i det virkelige arbeidslivet, for eksempel : de har ikke nok ressurser, de vet ikke hva
konkurrentene gjør, de må finne
opp/designe/utvikle og lage prototyp, redesigne og bygge på nytt, de må ha sponsorer, de må vises i markedet,
de må jobbe under press, og de må forholde seg til tidsfrister.
I tillegg til alt faglig utbytte, ser vi ikke minst at å jobbe slik er
bra for samholdet elevene imellom og for skolemiljøet generelt. Vi har jobbet mot samme mål,
og vi har samarbeidet samtidig som vi har vært konkurrenter.
Vi hadde en fantastisk dag i hallen på lørdag,
og er meget stolte over å kunne sette 2 nye pokaler i utstillingsmonteren vår,
samtidig som vi har fått så mye igjen i form av økt kunnskap og interesse for realfag, opplevelser og samhold!
For de som ikke er så godt kjent med hva FLL er:
Fakta om FIRST LEGO League (FLL):
Kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og unge i alderen 10-16 år,
arrangert siden 2000. Konkurransen organiseres i Skandinavia av FIRST
Scandinavia. I 2016 deltok 913 lag i de skandinaviske turneringene. På
verdensbasis deltok over 255 000 barn fra over 80 land i 2016
Hensikten
med arrangementet er å øke interessen for teknologi og
vitenskap og stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører
og forskere.
FLL-oppdraget
Hvert år kommer et nytt og inspirerende oppdrag med et
samfunnsrelevant tema. I oppdraget finnes ingen fasitsvar, lagene kan
arbeide fritt, bruke sin oppfinnsomhet og kreativitet og selv velge hvor
stor innsats de skal legge ned.
FLL-oppdraget er tredelt og byr på utfordringer innenfor prosjekt (forskning), teknologi, markedsføring & kjerneverdier.
I prosjektdelen skal lagene selv definere et problem. De skal
forske på problemstillingen og presentere en innovativ (ny eller
forbedret) løsning. I teknologidelen skal lagene bygge en robot og programmere denne til å løse oppdrag på robotbanen. I markedsføringen skal lagene arbeide for at andre skal få se og høre om laget og prosjektet deres. Kjerneverdiene er kjennomgående for hele FLL, og laget skal ha
disse med seg i hele perioden, samt presentere hvordan de har
implementert disse på turneringen.
Arbeidsperiode
16. september 2017 kl. 1300 slippes FLL-oppdraget i sin helhet. Lagene skal skape og ferdigstille prosjektet innenfor 8 uker.
11. november møtes alle lag i hele Skandinavia i sine lokale FLL-turneringer for å konkurrere om de beste løsningene.
Dommere/priser
På turneringsdagen vil lagene møte dommere som er representanter fra
næringslivet og skoler. Lagene skal gjøre en presentasjon av prosjektet
et eget rom. De skal også presentere roboten med sin tekniske løsning
foran de tekniske dommerne. Markedsføring og kjerneverdiene bedømmes
sammen i lagets stand eller i et rom.
I hver kategori deles det ut priser. Hver pris har kriterier og
lagene bedømmes av dommerne etter disse. Eksempler på kriterier er
engasjement, samarbeid, holdbar konstruksjon på roboten, effektive
program, tydelig og innovativ løsning. Se på dommerskjemaene sammen med
laget, for å bevisstgjøre laget på forventningene.
Prisene som deles ut er: Prosjektprisen, Teknologiprisen,
Robotkonkurransen 1. og 2. pris, Markedsføringsprisen og
Kjerneverdiprisen. Den gjeveste prisen FIRST LEGO League Champion går
til det laget som totalt sett er sterkest i alle kategoriene
sammenlagt.
kilde: hjernekraft.org