Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
min
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Vi må ikke glemme! Frigjøringsjubileet 8.mai 2015

I Røsvik kystfort var det markering av frigjøringsjubileet 8.mai.  Røsvik skole sto bak markeringa. Det var både temainnslag og sanginnslag v elevene. De hadde også bakt kaker, og bålkaffe og te ble servert. Arrangementet var åpent for alle, og til tross for skiftende vær, så møtte en god del folk opp.

Elevene hadde forberedt seg og jobbet meget godt med stoffet på forhånd. Fra 7.kl var det 2 elever som holdt tale. Det var Julie Hansen Gleinsvåg og Hedda Kjær Olsen. I sin tale fortalte de bl.a om bakgrunnen for 2.verdenskrig og om når krigen startet i Norge.De fortalte om når nazistene kom til Røsvik og om krigsåra i Røsvik. Spesielt var det å høre elevene fortelle at på Kveldsnytt på radio kl. 22.00 den 7. mai fikk hele Norge, den endelige nyheten om at det var fred i landet. Om morgenen den 7. mai 1945 kapitulerte tyskerne i Europa.  I Røsvik kvelden 7.mai begynte den store nyheten og bre seg. Mange visste ikke riktig om de kunne tro det de hørte, for av naturlige årsaker fikk man ingen offisiell bekreftelse denne kvelden: Radioapparatene var beslaglagt, og de som var gjemt unna var ubrukelige uten batteri – som det var nær sagt umulig å få tak i, i disse dagene. Da bygdefolket i Ånsvik skjønte at fredsnyhetene var noe mer enn bare rykter, starter man forberedelsene til feiringen, som ble avholdt i et hus i Ånsvik. Man gikk fra hus til hus for og få alle med, norske flagg ble hentet fram fra loft og skap, og på gården ble det kokt rømmegrøt. Videre fortalte elevene bl.a at den 13/5 1945 hadde de den første gudstjenesten i Røsvik Kirke etter tyskernes kapitulasjon. De sang gamle fedre salmer på en helt ny måte og med ny kraft! De skjønte da hva det betydde å ha et fritt land.

Etter talen fra 7.kl var det sanginnslag fra barnetrinnet ved Røsvik skole. Fin sang og tekster med mening ga dybde i markeringa. Alle som var tilstede deltok også under "Din tanke er fri". Deretter overtok Simen Engan, Thea Frismo og Elias Hausmann fra 8.og 9.kl. med sin tale. Talen handlet om at vi samles for å markere vår takknemlighet overfor de som kjempet for et fritt Norge. Røsvik kystfort er en viktig del av vår kulturarv, og en påminnelse om at krigen også ble utkjempet i Røsvik. Det er viktig å lære av det som skjedde og forhindre at det skal skje igjen, at ikke de mørke kreftene på nytt får overtaket, også i Europa. Elevene trakk fram ytringsfrihet  og noen nylige hendelser som har truet ytringsfriheten. Herunder terroren i Frankrike og Danmark, Malala som ikke lot seg skremme til stillhet og 22.juli 2011. Dette er det verste angrepet mot demokrati og ytringsfrihet som Norge har opplevd siden 2. verdenskrig

Avslutningsvis hadde elevene et budskap om at vi nå, 70 år etter krigens slutt, aldri må ta frihet og demokrati for gitt. Vi må hver dag verne om våre felles verdier, og det er viktig å stå sammen og kjempe for den tryggheten våre forfedre har tilkjempet oss. Det var 2 meget gode taler med rom for ettertanke. Temadelen ble avsluttet med 1 minutts stillhet.

Folk fikk så forsyne seg med kaker, kaffe og te. Mange ble igjen for å prate om kystfortet. Elevene er på heimebane her, og er lommekjent i fortet. De løper rundt og leker og er veldig glade i å være her. Uteklasserommet vårt er blitt det vi ønsker det skal være: En arena for både lek og læring. I dag markeres frigjøringsjubileet over hele landet.

Å markere dagen i Røsvik kystfort kjennes rett og riktig. Vi må ikke glemme! Vi må ikke ta frihet og demokrati for gitt!

Main Image
Bilde 1 av 18