Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Småtrinnet arbeider med Røsvik kystfort

Skolen har dette skoleåret arbeidet med Røsvik kystfort og personalet har laget en visjon som vi arbeider mot: " Vi skal gjennom engasjement for lokalsamfunnet vårt skape lokal identitet for elevene våre." I den anledning startet småtrinnet i dag arbeidet med 2.verdenskrig i Røsvik. John Olafsen kom på besøk og fortalte om hvordan han opplevde krigen.

Dagen ble startet med at vi i felleskap lagde et VØL-skjema. Her fortalte elevene hva de visste om 2.verdenskrig. Dette skrev Anders ned på en flippover. Videre snakket vi om hva elevene ønsket å lære mer om og skrev det ned i neste kolonne.

Etter et lite avbrekk gikk vi over til en powerpoint-presentasjon om krigen i Røsvik. Her ble elevene blant annet fortalt om årsaker til 2.verdenskrig, hvorfor det var kystfort langs kysten, hvorfor vi hadde kystfort her, om nazistene, om krigsfanger, om bygninger og om ulike våpen.

John Olafsen ble født i 1934 og var 6 år da krigen brøt ut. Han var i dag på besøk og fortalte om sine opplevelser fra krigen. Han husker mye, både i fra evakueringen, selve livet og mange små episoder. Blant annet om en snill tysk lege som var på Gården og hjalp han med en fiskekrok han hadde satt fast i hånden. En gang fikk han sitte på med hest og kjerre til Røsvik fra Ånsvik og tilbake.  En annen gang fant han og en kompis en girkasse de ville ta med seg, men da kom streifevaktene på sykkel og skøt i luften etter de. Det var nok den gangen da han var mest redd.

Han fortalte at de ble vante til det livet og at det var lite mat og klær. Han snakket om rasjoneringskort og hvordan de skaffet mat. I Ånsvik var det mange hus/brakker i Storbakken. Der var det for det meste utstyrs-og matlager. Lengre ned mot dagens vei, var det fangeleir. Dette var svært dårlige hus, uten oppvarming og senger. Krigsfangene hadde uverdige kår. John fortalte at han brukte å gi de mat. Han berettet mye om opprydningen etter krigen.Han fortalte om kyr som gikk på minene og ble sprengt, og han husker godt at tyske soldater ble fraktet på bårer etter å ha blitt sprengt i opprydningsarbeidet. Disse var både hardt skadet og døde.De siste tyske soldatene forlot Røsvikområdet høsten 1945. Da krigen var slutt, gikk de i fredstog til Røsvik og tilbake. De hadde med norske flagg, var glade og sang nasjonalsangen.

Da John var ferdig med å fortelle og elevene hadde fått svar på det de lurte på, avsluttet vi arbeidet med VØL-skjemaet. Nå skulle vi oppsummere det vi hadde lært, og det var ikke rent lite. Nå henger alle flippoverarkene med notatene på klasserom 113. I neste uke fortsetter arbeidet med Røsvik kystfort og elevene skal på befaring i Nes på Frigjøringsdagen, 8.mai.

Main Image
Bilde 1 av 15