Velg seksjon Skoleåret 2016/2017
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Her vil dere finne artikler fra skoleåret 2016/2017
Skole-hjemgruppen har i litt over 2 år arbeidet for å få en skatepark på skoleområdet. Fredag 16.juni kom skateelementene og ble satt opp. I kveld på skolens sommeravslutning ble skateparken offisielt åpnet av Marine Harvest sin representant, Vidar Mareliussen.

I går kveld fikk våre avgangselever utdelt sine vitnemål. Det ble ei høytidelig og fin stund for en flott klasse, med taler, diktframføring og servering av kaffe og kaker.

Torsdag 14.juni var 3.-4.trinn på Newtonrommet på Fauske for å lære seg om dataprogrammering, måling, hastighet og friksjon. De arbeidet med modulen WeDo2.0. Det er ikke en ferdig newtonmodul, men den er under utprøving.

1.-2.trinn er i dag på Newtonrommet på Fauske.

Barnetrinnet ved skolen var fredag 2.juni i Bratten aktivitetspark. Der hadde vi lånt sykkelgården og hadde opplæring i trafikkregler, trafikksikkerhet og generelle ferdigheter Elevene prøvde sykling i små "bygater" i sykkelgården.

Ungdomstrinnet har i vinter arbeidet med maleren Edvard Munch og i den forbindelse har de studert maleriet Skrik og lagd et maleri.

30.mai var neste skoleårs førsteklassinger invitert til både skolesekkutdeling og innskriving som elever ved skolen. 4 av 6 kommende elever hadde anledning til å komme i dag.

Elevene fikk skolesekken sin og var spente på hva som var oppi den. Der var det blant annet blyanter, tegnebok og et arbeidshefte som elevene fikk jobbe i. Alle elevene ble skrevet inn i skolen og fikk møte rektor Trude C. Gleinsvåg til en hyggelig samtale. De nye elevene fikk både tegne, høre eventyr, leke litt og spise sin første skolemat her i dag. Vi ser fram til skolestart og ønsker disse nye elevene velkommen 21.august.

Småtrinnet har i dag hatt 3.dag av sin strandryddeaksjon. Trinnet deltar på Iris sin aksjon "Reine strender 2017". For småtrinnet ved skolen er dette blitt en lærerik aksjon som de gleder seg til.

I vinter har 5.-og 6.trinn arbeidet på tekstilformingen. De startet et strikkeprosjekt, der alle strikket seg et eller flere pannebånd. Etterpå fikk de sy seg et forkle på symaskin.

Småtrinnet har i noen uteskoleøkter i vinter bygd hver sin fuglekasse som de hengte opp i skolens uteområde fredag 5.mai. Fuglekassene er tilpasset kjøttmeisen og nå henger det 16 kasser rundt om skolen.

Bål var tema på uteskolen til småtrinnet siste fredag i april. De skulle lære om ulike båltyper, om når det er lov å tenne bål og det å bruke tennstål.

Når vårsola begynner å varme stiger sevja i bjørka. Dette er tiden for en morsom, og smakfull aktivitet i skogen.Småtrinnet ved Røsvik skole fikk være med på å lage bjørkesirup.

Tirsdag var de duket for årets filmfest i Bodø.Filmfest Salten er et årlig samarbeidsprosjekt mellom Salten Kultursamarbeid, DKS Bodø, Nordland Fylkeskommune, IRIS Salten og kommunene i Salten. Filmfesten er blitt en populær og viktig regional møteplass som bidrar til å trigge ungdoms interesse for film og motiverer til å bruke film som medium.

5. klasse startet arbeidet med brøk med en praktisk oppgave på skolekjøkkenet. Målet med denne tilnærmingen var:

* Elevene skulle få en praktisk oppgave der de selv lagde brøker ved hjelp av det de hadde laget.

* Finne likeverdige brøker.

* Se sammenheng mellom brøk og hele tall.

* Brøker større enn 1.

* Addere og subtrahere brøker med lik nevner.

8. og 10. klasse har startet arbeidet med noveller. Vi prøvde oss på en helt ny metode for å få en dypere innholdsforståelse.

8.-10. klasse fikk besøk av Camilla Collett en helt vanlig torsdag. Hun kom i klassen for å fortelle om sin barndom og sitt vanskelige kjærlighetsliv og årsaken til det.

Ungt Entreprenørskap Nordland inviterte alle skolene i Indre Salten til å delta med 8. og 9.klassene sine på årets InnovasjonsCamp, som ble holdt på Vestmyra skole 29. mars. Samarbeidspartnere og oppdragsgivere var Elkem Salten og Nexans.

Det ble kåret 3 vinnerlag.De tre vinnerlagene kom fra Valnesfjord Skole, Røsvik Skole og Vestmyra Skole!