Velg seksjon Ungdomstrinn 8. - 10. trinn
sec
Lykke til!
Her vil dere finne artikler fra skolehverdagen til 8. - 10. trinn
Klarer du å lese ord som er lagd ut fra seigmannkoden? Se bildene og les forklaringen i teksten nedenfor, og se om du klarer å finne ut hvilke ord som skjuler seg bak seigmennene elevene har satt sammen!

Tirsdag 4. februar deltok 10. klasse i første kvalifiseringsrunde av årets Klassequiz på NRK. En journalist fra NRK kom til skolen og gjennomførte quizen med elevene på årets lag. Opptak fra dette blir sendt på morgensendingen til NRK P1 Nordland, fredag 7. februar.

Tirsdag 21.01.2020 var 8.-9. klasse på Newtonrommet på Straumen, og på Elkem Salten. Dette i forbindelse med et prosjekt som heter lektor 2, der elevene har fått et spennende oppdrag fra Elkem!

Vi i 8-10. klasse på Røsvik skole, som er en helsefremmende skole, har vært på en liten tre-dagers overnattingstur til Tindvatnet. Det er et fint, lite vann som ligger ca 2 km fra Vassvik, i Sjunkhatten nasjonalpark. Vi hadde en fantastisk tur sammen med lærerne og Benny Sætermo fra Nasjonalparksenteret.

Onsdag 6. november var 8.-9. klasse på Newtonrommet på Straumen. Der fikk de informasjon om Lektor 2-prosjektet, og fikk et oppdrag fra Elkem Salten.

Onsdag 21. aug var det endelig klart for årets etterlengtede tur med ungdomsskolen. I år gikk turen med båt til Vassvika, før vi gikk inn i nasjonalparken og slo leir ved Tindvatnet som ligger rett under majestetiske Korsviktinden med sine 1107 stupbratte høydemeter.

Årets høsttradisjon regnet bort og ungdomsskolen måtte utsette overnattingsturen til Sjunkhatten nasjonalpark. I første skoleuka ble det gjennomført en dagstur mot Knubben.

I dag har det vært stor spenning knyttet til arbeidet med FLL. Vi har hatt generalprøve der alle tre lagene ved Røsvik skole deltok.

”Hvordan hjelpe et land i Afrika til å omforme saltvann til ferskvann"?

Nå har Røsvikingan jobbet effektivt med FLL i flere uker og nå nærmer vi oss slutten. Gjennom ulike medier og nyhetsoppslag har vi sett mange triste bilder av barn som lider av tørke fra land som ikke har samme tilgang på vann som oss her i Norge. Dette har vekket stor sympati hos Røsvikingan, og vi tenkte at det måtte være noe vi kunne gjøre for å hjelpe til med denne problematikken.

Nå er denne sesongens FLL-prosjekt  godt i gang og årets tema er Hydro Dynamics. FLL er en konkurranse for barn og unge mellom 10-16 år. Hensikten med konkurransen er å få ungdom interessert i vitenskap og teknologi. I konkurransen så forsker man, man lager og programmerer roboter og man markedsfører laget sitt. Gjennomgående i hele prosjektet er kjerneverdier som legger vekt på at vi bla er et lag, vi samarbeider godt og at vi er gode konkurrenter. Røsvikingan har vært med på denne konkurransen flere ganger før.

10.klasse har hatt Stortingsvalget som tema i samfunnsfag og norsk de siste par ukene. Elevene har utforsket litt hva de politiske partiene står for, de har laget plakat og de har gjennomført skolevalg for u-trinnet i Røsvik!

8. og 9. klasse har jobbet med demokrati og prinsippene i den norske Grunnloven. De har studert de ulike partiene på Stortinget og har valgt seg ett parti de vil jobbe grundigere med.

Målet med dette abeidet var at elevene skulle kjenne til:

* ideen om menneskerettighetene.

* prinsippene i den norske Grunnloven.

* hvordan Stortinget og regjeringen arbeider.

* kjenne til de ulike partiene i dagens regjering (2013-2017), herunder slagord, partileder, viktige saker og posisjon i Stortinget.

På ungdomstrinnet leser vi mye. Det er flere måter å lese på. Vi kan f.eks:

* Lese for å la oss underholde.

* Lese for å lære.

* Lese for å gjøre.

Her er flere bilder fra Rago.

Hver høst starter ungdomsskolen med en overnattingstur. Røsvik skole har som mål at elevene skal ha vært på tur i de to nasjonalparkene vi har i kommunen vår i løpet av ungdomsskoletida. Årets tur gikk til Rago nasjonalpark. Vi var et flott turfølge. 23 elever, 3 lærere og to fedre la i vei onsdag morgen.