Velg her: Forside
Leseweb
Info om leseweb
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Hva kan rådgiverne hjelpe deg med?

Rådgivingstjenesten ved Sandnes Læringssenter

Rådgivingstjenesten ved Sandnes Læringssenter gir yrkes- og utdanningsveiledning av voksne (over 16 år) bosatt i Sandnes Kommune.  Rådgivingen foregår i klassene på senteret, men vi gir også individuell veiledning etter avtale.

Vi gir informasjon om og kan hjelpe til med:

• Norsk utdanningssystem (grunnskole, videregående skole og høyere utdanning)
  • Godkjenningsordninger (utdanning / autorisasjon  / forhåndsvurdering)
  • Innsøking på videregående skole (ungdomsrett og voksenrett)
  • Videreformidling til andre informasjonsinnstanser (på fylke og universitetsnivå)
  • NAV
  • Realkompetansevurdering (grunnskole, videregående og høyere utdanning)

Hvis du går på grunnskolen, eller har spørsmål om grunnskoleutdanning for voksne kan du ta kontakt med Rino Hansen. Hvis du er deltaker på norskavdelingen, eller hvis du bor i Sandnes kommune og ønsker karriereveiledning kan du kontakte Hanne Siri Wigelius.

Rådgivning rettet mot introduksjonsloven og dine rettigheter til norskopplæring

• Har du spørsmål om dine rettigheter i forhold til norskkurs eller samfunnskunnskapskurs?
  • Ønsker du å søke om fritak fra plikten din, om permanent oppholdstillatelse eller om norsk statsborgerskap?

Jeg gir deg informasjon og veiledning.

Ta kontakt med Delphine Maréchal Edland (delphine.claire.marechal.edland@sandnes.kommune.no) eller ring vår resepsjon for timebestilling.

Sosialrådgivingstjenesten ved Sandnes Læringssenter

Vår sosialrådgiver veileder deltakere som trenger det.

• Veiledningen kan gjelde motivasjon, trivsel i lærings- og skolemiljøet, personlige problemer eller annet.
  • Vi tilbyr samtaler, veiledning og informasjon i den tiden du er deltaker hos oss.
  • Vi kan gi deltakerne veiledning individuelt og i grupper, og bidra positivt til elevenes selvtillit og evne til å hjelpe seg selv.
  • Vi samarbeider med lærere om enkeltelever og om klassemiljø, og har også kontakt med eksterne samarbeidspartnere som PPT, barnevern, mottakssenter og flyktningsenhet.
  • Hvis du ønsker det kan vi også tilby en fadderordning.

Er du under 25 år – ta kontakt med Nermin Aran eller læreren din. Du kan også ringe resepsjonen for timebestilling.