Publisert: 04. april 2024 | Sist endret: 04. april 2024 | Forfatter: Atle Kleiven

KI - Kunstig intelligens

Elever på Slettheia skole kan bruke Feide for å logge inn på kommunes KI via adressen www.ikrs.no .

Det blir gitt opplæring til elever i bruken av KI, både med hensyn til hvordan det brukes og hvorfor.

Det er flere grunner til at Kristiansand kommune vil benytte KI i undervisningen.

KI er en ressurs for både elev og lærere:

En språkmodell kan være en digital assistent i arbeidet på skolen, har gode allmennkunnskaper og er tilgjengelig 24/7.

Et utjevnende verktøy
Det er ikke alle elever som har tilgang til like mye hjelp til skolearbeid hjemme som andre elever. På skolen skjer det også at elever blir sittende for seg selv og vente på hjelp. Dette kan en språkmodell hjelpe til med.

Bedre tilpasset opplæring
En språkmodell svarer så godt den kan på spørsmål og oppdrag den får av brukeren, og ut fra hva brukeren sier at den selv trenger. Dette gir muligheter for elevene til å få svar tilpasset akkurat det de lurer på og med utgangspunkt i hva de forstår.

Tilpassing til samfunnet rundt oss
Elever og lærere får mulighet til å bli kjent med og utnytte den nyeste teknologien på en trygg og kontrollert måte. Elever (og lærere) får hjelp til å uttrykke meninger og til å fremme disse i aktuelle situasjoner og ulike former.

En trygg måte å bruke Kunstig intelligens på
De fleste KI-tjenestene på nettet er bak både pålogging og betaling. Lærere og elever har behov for tilgang til en KI hvor de slipper å betale for tilgangen, verken med penger eller opplysninger. Kristiansand kommune har satt opp dette gjennom denne løsningen.

Foresatte kan lese mer om kunstig intelligens på kommunens hjemmeside her.