Irisskolen
ble grunnlagt i 2002 og har fra 2003 vært drevet av Sokndal skole (tidligere
Hauge skole). Det kenyanske stammefolket som nyter godt av skoletilbudet heter
Masaiene, et nomadefolk som lever ute i «bushen» i Kenya
I
flere afrikanske land er det fortsatt slik at mange barn ikke får gå på offentlig
skole, fordi foreldrene ikke har penger til å betale. Irisskolen er gratis
takket være pengene som hvert år blir samlet inn under Åpen Dag ved Sokndal
skole.
Grunnskolegang
gir muligheter for videre utdanning og framtidig jobb for de fattige Masaibarna
og deres familier. Gjennom årene har flere hundre Masaibarn gjennomgått
grunnskoleutdanning takket være støtten fra Norge.
Dette
er historien om Irisskolen:
2001:
Iris (Mydland) Brown
gir et beløp av sine sparepenger til Peter Karangu fra Kenya, en venn av
familien Mydland fra Sokndal. Pengene skal brukes til å bygge et lite
«forsamlingshus» og kirke for den fattige nomadebefolkningen Masaiene ved
landsbyen Kajiado i Kenya, to timers biltur fra Nairobi.
2002:
Iris og Gro Mydland reiser til Kenya sommeren
2002 og foretar den offisielle åpningen av kirkebygget. Gro Mydland får
forespørsel fra Peter Karangu om å starte skole for masaibarna med norsk
støtte. Ideen ble satt ut i livet høsten 2002. Masaiene kalte skolen for «Iris
primary school» siden Iris Mydland hadde betalt
bygningen som skolen skulle
drives i.
I
dette området av Kenya er folk svært fattige og har ikke mulighet til å sende
barna til skole på grunn av ordningen med skolepenger. Det er ofte hungersnød
grunnet lange tørkeperioder.
2003:
Hauge skole begynner å støtte
Irisskolen. Det ble arrangert loppemarked i gymsalen og kafe ved inngangen til
det gamle skolekjøkkenet. Køen utenfor skolekjøkkenet ble lang og litt kaotisk,
derfor ble det nødvendig å finne en ny løsning i 2003. Det ble samlet inn kr.
12 500 dette første året.
Elevtallet øker på
Irisskolen. Elevene undervises i de samme fagene som andre elever på
grunnskolene i Kenya. Morsmålsundervisningen er den samme i hele landet men
Masaiene undervises i sitt lokale språk: Kimasai. Andre fag er swahili og
engelsk i tillegg til matematikk og sosiale fag. Elevene har også mye gym,
leker og ballspill i tillegg til mye sang, som er typisk for afrikanske skoler.
I
dette andre skoleåret var det 30 elever ved Irisskolen. En helsesøster kom en
gang i måneden og foretok helsekontroll av barna.
2004:
Peter Karangu besøker Hauge skole
for første gang og takker rektor, lærere, elever og foresatte for den
verdifulle hjelpen til Masaibarna. Peter får hele elevflokken med seg på sang
og dans i den gamle gymsalen.
Dette året samlet
elevene på fjerde trinn inn kr. 5 000 i løpet av skoleåret. Beløpet
var nok til å utvide skolen med en ny bygning. Ideen til innsamlingen ble
hentet fra lærebok i samfunnsfag med tema De Forente Nasjoner (FN). Under
loppemarkedet dette året blir kafeen flyttet til portromsfløyen og innsamlet
beløp øker til kr. 21 000.
De to første bygningene ved
Irisskolen bestod av bølgeblikk og jordgolv, i tråd med den lokale tradisjonen
på stedet. Elevene satt på trestokker og hadde skrivesakene i fanget.
2005:
Elevtallet øker til 120 elever. I
tillegg til lese- og skriveopplæring lærer barna å si nei til å drikke ukokt
vann, nei til omskjæring og til for tidlig bortgifting av unge jenter. Masaiene
har tradisjon for å gifte bort jenter helt ned til 10 årsalderen.
Foreldre
som er analfabeter har stor respekt for skolegang og det skrevne ord. De retter
seg derfor ofte etter det som barna lærer på skolen.
2006:
Med inntekter fra loppemarkeder i
Sokndal ble det i 2006 bygget en brønn utenfor Irisskolen. Denne ga frisk vann
til matlagingen for skolebarna på Irisskolen, som inntil da hadde benyttet vann
fra en meget dårlig vannkilde. Elevene har fra begynnelsen fått et måltid næringsrikt
mat hver dag på skolen.
2008:
Assist Norge blir valgt som
samarbeidspartner for Dalane videregående skoles treårige elevprosjekt for
perioden 2008-2011.
Prosjektet
gjorde det mulig å bygge en helsestasjon for lokalbefolkningen hvor Iriskolen
ligger. Gjennom helsestasjonen har skolebarna nå fått forbedret helsekontroll
og medisinsk oppfølging fra kyndig helsepersonell.
Prosjektet
gjorde det dessuten mulig å bygge en større brønn med rent vann like utenfor
skolebygningen.
2009:
Kr. 43 000 blir samlet
inn til Irisskolen under Åpen dag.
2010:
Peter Karangu besøkte Sokndal skole
for andre gang og bringer hilsninger fra skolebarna og foreldre på Irisskolen. Også
denne gangen blir Peters besøk en stor opplevelse for elevene på Hauge.
2011:
Sokndal skoles åpen dag innbrakte
drøye kr. 60 000 til Irisskolen i Kenya. Loppemarked, utlodning,
salget i kafeteriaen samt tivoli stod for kr. 41 000. Stor
oppfinnsomhet blant lærerne, samt velvillige foreldre og spreke ungdommer,
sørger i tillegg for drøye kr. 19 000, som ble samlet inn da mange
elever løp til inntekt for Masaibarna i Kenya.
2012:
I august 2012 blir første
byggetrinn av den nye og permanente 1-8 trinns grunnskolen tatt i bruk i i
landsbyen Olomayiana, ved Kajiado i Kenya. Sokndal skoles åpen dag innbrakte
netto kr. 41 600 dette året, som ble benyttet til å finansiere den nye
skolen.
Våren
2012 gav Skolefritidsordningen ved Sokndal skole (SFO) kr. 4 500
til Irisskolen. Skolens SFO har støttet grunnskolen i Kenya flere ganger
gjennom årene.
2014:
Årets Åpen dag ga netto kr.
57 000 til Irisskolen. I forkant av Åpen dag hadde Sokndal skole nok
en gang gleden av å ha Peter Karangu på besøk. Stemningen var på topp i
kantinen da Peter fikk med seg hele elevflokken i ekte Masai-dans. Peter
besøkte etterpå flere av klassene ved skolen.
Dette
året bestemte myndighetene i Kenya seg for å dekke lønnen til to av lærerne ved
skolen.
2015:
Sommeren 2015 ble nok et tilbygg tatt
i bruk ved Irisskolen. Myndighetene bekostet solcellepanel som kraftforsyning
til helsesenteret og skolen. Elevtallet var 155 fordelt på fem klasser. Under
Åpen dag ble det samlet inn kr. 43 000.
2016:
Ved Irisskolen er det nå 147
elever; 68 gutter og 79 jenter. Elevtallet svinger litt år for år. Under årets
Åpen dag på Sokndal skole fikk vi inn hele kr. 53 894 - et fantastisk
resultat.