Meny
Velg seksjon Forside
Besøksadresse Skoleveien 2 4380 Hauge i Dalane Telefon: 51 47 07 00 Send oss e-post
Postadresse Gamleveien 20 4380 Hauge i Dalane
Redaktør: Erling Mjølhus
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
25262728293031
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29300102030405
Gode grunner til å gå/sykle til skolen.

I forbindelse med debatten kjøring kontra gåing/sykling, så har her Statens vegvesen gitt gode grunne for å velge det siste. Ja, det er så viktig med 10/15 minutt sykling/gåing før skolestart at en anbefaler at en setter av elevene (som må bli kjørt) et godt stykke fra skolen. (f.eks nede på KIWI sin parkeringsplass, eller ved Betania og lignende.) Se spesielt kulepunkt 3 under konsentrasjon.

1000 gode grunner til å gå og sykle...

  • Elever som fraktes med bil eller buss til skolen har betydelig dårligere helse enn elever som går eller sykler.
  • Det er påvist en klar sammenheng mellom bruk av skoleskyss og nedsatt bevegelighet i rygg og hofter, samt nedsatt balanse hos skoleelever (Sjølie 2002 i TØI-artikkelen «Skoleskyss svekker barns helse»).
  • Risikoen for ryggplager halveres for hver kilometer barn går eller sykler hver veg.
  • Regelmessig sykling er spesielt en god kilde til bedre helse. Forskning har vist at barn som syklet til skolen hver dag økte kondisjonen med 7,9 % i løpet av de første 12 ukene. Disse barna hadde også lavere BMI og mindre risiko for å utvikle overvekt enn de som ble kjørt til skolen (Børrestadi Sykkelglede 2012).
  • En aktiv skoleveg på 1,6 km bidra til å forebygge hjerte-og karsykdommer senere i livet. (Lambiase m.fl. 2011).

 Konsentrasjon på skolen:

  • Fysisk aktivitet mer enn to timer i uka bedrer skolebarns konsentrasjonsevne. (Masseeksperimentet 2012) 
  • Barna som gikk til skolen viste bedre konsentrasjonsevne i tester som ble gjort hele 4 timer senere på dagen.
  • For jenter har forskning også vist at aktiv skoleveg over 15 minutter kan føre til signifikant økning i prestasjonsevne innenfor matte, språk og logisk tenkning (Martínez-Gómez m.fl. 2010).
  • Barn som gikk til skolen opplevde lavere stressnivå under prøver senere på dagen enn barn som ble kjørt.