Val av side Framside
Besøksadresse: Svilandsveien 211, 4337 Sandnes Postadresse: Postboks 583, 4302 Sandnes Vis på kart
Telefon: SFO: 954 50 036 Send e-post til oss
Redaktør: Tore Lunde
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Skulehelsetenesta

Tiden på barneskolen er fin og utfordrende for både elever og foreldre. Barna utvikler seg kroppslig og følelsesmessig. Det krever mot av barna å sette egne grenser og ta positive valg. Venner betyr mye nå, men fortsatt er trygghet og støtte fra familien avgjørende for trivsel og utvikling.

Skolehelsetjenesten jobber for å fremme en best mulig helsemessig utvikling hos elevene. Vi tilbyr helseundersøkelser, oppfølging og samtaler, og vi har undervisning og veiledning i grupper og klasser.

Elevene kan droppe innom eller foreldrene kan ringe og gjøre en avtale.

Aktuelle tema for samtaler og helseundersøkelser:

Trivsel/klassemiljø/skolefravær/mobbing.

Kroppen i vekst og utvikling.

Fysisk og psykisk smerte.

Søvn og mat.

Stress/press/bekymring.

Tristhet, selvskading, sorg.

Praktiske utfordringer og bekymringer når foreldre ikke bor sammen.

Nettvett/nettbruk.

Syn og hørsel.

Pubertetsundervisning.

Skolehelsetjenesten samarbeider med lærere, PPT, fastleger, barnevern, uteseksjonen og andre aktuelle instanser. Vi innhenter alltid samtykke fra foreldrene før vi utveksler informasjon med andre faggrupper eller instanser.

Hovedoppgaver på de ulike trinnene:

1 klasse:

Førskoleundersøkelse med høyde og vektkontroll, hørsel og synstest. Aktuelle tema som foreldre ønsker å ta opp.

2 klasse:

Vaksinasjon mot difteri, tetanus, kikhoste og polio.

3 klasse:

Høyde og vektmåling. Undervisning og informasjon om kost og fysisk og psykisk helse kan være med på å fremme god helse og forebygge utvikling av fysisk og psykisk sykdom hos barnet og familien.

6 klasse:

Vaksinasjon MMR, meslinger, kusma og røde hunder. Pubertetsundervisning.

7 klasse:

Vaksinasjon HPV, humant pappilomavirus.

Skolehelsetjeneste-journalen

Alle barn har en journal i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Journalen inneholder helseopplysninger, vaksinasjonsstatus, nedtegnelser fra helseundersøkelser og samtaler, brev og epikriser. Den følger barnet fra nyfødtalder til og med 10. trinn. Opplysningene skal bidra til en faglig forsvarlig oppfølging (jf. Forskrift om pasientjournal). Skolehelsetjeneste-journalen består av en papirjournal og en elektronisk journal. Etter 10.trinn lukkes den elektroniske journalen, og papir journalen sendes til fjernarkivering. Dersom dere flytter i løpet av ungdomsskolen, sender vi journalen til skolehelsetjenesten ved den nye skolen.

Innsynsrett

Foreldre/foresatte har som hovedregel rett til innsyn i samtlige opplysninger som omhandler barnet. Når ungdommen er mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når barnet av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette. Informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, skal likevel gis foreldre eller andre med foreldreansvaret når barnet er under 18 år (jf. Pasient og brukerrettighetsloven § 3-4.).

Helseykepleier ved Sviland skule er Hildegunn Rovik Solbjør.

Jeg er på skolen 2 dager i uken,  mandag og onsdag 8.00- 15.00.

Jeg kan kontaktes på telefon: 475 11 743, eller mail: hildegunn.rovik.solbjor@sandnes.kommune.no