Trinn Forside
7.trinn
Forsterket avdeling
0.trinn
Hovedadresse Besøksadresse: Postveien 65 4307 Sandnes Telefon: 51338400 og 47503435 Send oss e-post
Postadresse Trones skole, Postboks 583 4302 Sandnes
Redaktør: Mats Herholdt-Bjørnrå
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Tur til Vedafjell

Turen i dag gikk til Vedafjell. Vi syklet til Skårlia, en liten sykkeltur på 5,8 km. Vi var klar over at været kunne skape utfordringer, og gikk derfor gjennom hvordan de burde kle seg på mandag og tirsdag. Likevel var det noen elever som fikk en litt bratt læringskurve i kunsten å kle seg til tur. Selvfølgelig var det også elever som hadde gått til innkjøp av mer fancy utstyr som skulle holde vannet og kulden ute, men som også opplevde at selv godt utstyr har sine begrensninger.

Jeg og Øyvind storkoste oss på turen, men blant elevene var det delte meninger om hvor vellykket dette var. Sykkelturen til Vedafjell var også utfordrende for noen. Vi må alle bli flinkere til å få elevene mer ut på tur, også i ruskevær. Turen bort ble mindre våt enn antatt. Det var til tider oppholdsvær og medvind. Ved foten av Vedafjell begynte en glad gjeng å traske bortover, vel vitende om at de ikke trengte å bry seg om algebra og Fredrik den 4., men stemningen ble litt mindre positiv da de etterhvert sto til knes i drid, overøst av kraftige regndråper og sterk kuling i vindkastene. Likevel klarte alle i klassen å komme seg helt til topps, og de så etterhvert også ut til å like utsikten. Dani begynte endatil å lage ordspill og spøke mellom vindkastene. Han sa (fritt gjengitt): Dette må være Ragnars yndlingsvær - regnevær. :-) Etter en kort pause for noen, måtte vi vende nesen hjemover. Da ble vi utsatt for mer vær enn forventet. Regnet snek seg inn i hver en minste åpning og pore, før det slo over i hagl som virkelig sved på regnhetten. Alle merket at dette var Vestlandsvær. Øyvind poengterte at der nordpå ble dette sett på som relativt fint vær. Med det i bakhodet krummet elevene ryggen og syklet mot skolen, hjem, sofakrok og iPad. Jeg traff en neve elever i gangen rundt kl. 15 som endelig hadde fått såpass varme i fingrene at de nå skulle prøve å sykle hjem. Alt i alt må jeg bare si at det var en fin tur med mye vær. Elevene har forhåpentligvis lært mer om Vestlandsvær og påkledning. Det er fint om dere foreldre også kaster et ekstra blikk på barna deres før de fyker ut døra neste gang (om ca. 3 uker) og minner dem på at det ikke er tøft å fryse. Vi voksne var akkurat passe varme hele tiden, og var begge enige om at dette måtte vi gjøre flere ganger. I morgen får vi kanskje elevenes synspunkt på dette :-) Ha en strålende aften alle sammen.

Med vennlig hilsen Øyvind og Ragnar

Main Image