Publisert: 04. april 2024 | Sist endret: 04. april 2024 | Forfatter: Ronny Stenberg

Kunstig intelligens på Tunballen

Kunstig intelligens (KI) ble gjort åpent tilgjengelig for alle i slutten av 2022. Siden den gang har utviklingen gått rasende fort og innføringen av KI utfordrer samfunnet på flere områder. Vi kommer ikke unna at i en stadig mer digitalisert verden er det viktig at skolen utnytter og tilpasser seg teknologiske fremskritt for å forbedre mulighetene i læringsarbeidet både for elever og lærere. Skolen må derfor forholde oss til kunstig intelligens på en kritisk, men samtidig fremoverlent og nysgjerrig måte. Målet må være at både lærere og elever kan bruke denne teknologien på en hensiktsmessig måte, og sørge for at den blir læringsfremmende for elevene.

I januar lanserte Kristiansand kommune en trygg og god løsning for bruk av KI i skolen. Denne ligger på https://ki.ikrs.no og de forskjellige "chatbotene" ligger bak FEIDE-pålogg. Det er denne vi utforsker og bruker sammen med elevene på Tunballen skole.

Viktige linker om bruk av KI:

Elever og læreres KI-portal
Kristiansand kommunes infoside om KI i skolen
Hva kan KI brukes til i skolen?