Publisert: 27. november 2023 | Sist endret: 27. november 2023 | Forfatter: Lisbeth Tollefsen

Dia de Muertos

Día de Muertos er en feiring i Mexico. Den finner sted 1. og 2. november. Tegn tyder på at feiringene har foregått i flere tusen år, lenge før landet ble kolonisert av spanjolene. .
De dødes dag eller Día de los Muertos er fremfor alt en livsbekreftende fest for de døde.
Høytiden feirer at de dødes sjeler er kommet tilbake til jorden for at bli æret av de levende med alle de tingene de satte pris på mens de var i live.
I stedet for å sørge over døde familiemedlemmer mener mange mexicanere at man skal minnes de avdøde med fargerike opptog og utflukter til familiens gravsted, der alle spiser den avdødes livrett og utveksler morsomme historier fra personens liv.
Mexicanerne feirer De dødes dag på mange forskjellige måter.
Mens mange deltar i de store, fargerike opptogene med musikk og «dødelige» kostymer, bruker andre dagen og natten på kirkegården sammen med familien, og da blir de avdøde hyllet med alle de tingene de likte best da de var i live.
I tillegg bygger mange familier også store altere som de bruker til offergaver til de avdøde.
Høytiden har også spesielle matretter, og barna i Mexico spiser ofte så mange sukkerhodeskaller (calavera de azúcar) de kan, mens de voksne tilbereder «dødsbrødet» (pan de muerto), som er et spesielt brød som bakes hvert år til høytiden.
Spanskklassen feiret i god mexicansk tradisjon. Se bildegalleri.