NETTVETT

IKT for elever - Internett og nettvett

De to første delene av Internett og nettvettmodulen egner seg godt i barneskolen, f.eks. på mellomtrinnet. I del1 av modulen Lkan du lære å skille mellom ulike typer nettsteder, søk på internett, kildekritikk, opphavsrett og bruk av bilder. I del 2 av modulen lærer du om uønsket innhold på internett, chatting og bruk av webkamera.

IKT for elever - Internett og nettvett

Del 3 av Internett og nettvettmodulen på har fokus på sosiale medier og mobbing. Selv om de fleste brukerne av nettsteder som facebook, YouTube, twitter og blogger er ungdomsskoleelever kan det være nyttig også for barneskoleelever å få et innblikk og diskutere personvern, nettetikk og mobbing.

Du bestemmer  9-13

HVEM skal bestemme på nettet? Har dere snakket om SMS-mobbing i klassen? Du bestemmer handler om temaer som møter elevene på Internett og mobil, som for eksempel personvern og kildekritikk.

Du bestemmer  13-17

Er folk tøffere bak tastaturet enn i den virkelige verden? Hvordan kan du vite om det du leser på nett er sant? Du bestemmer handler om personvern, digital mobbing og andre spørsmål elever møter i den digitale hverdagen.

Trygg Bruk

Vi ønsker at alle barn og unge skal ha det gøy på nettet, men at du samtidig skal gjøre smarte valg og være trygg. På denne siden finner du spill, tester, filmer og andre gøyale aktiviteter som skal være morsomme, og samtidig gi deg god informasjon.

Nettvettkanalen

På denne YouTube-kanalen samler vi i Nyweb filmklipp som egner seg for samtale og ettertanke på skolen eller hjemme. Vi håper mange elever, lærere og foresatte vil bruke filmsnuttene som et utgangspunkt for å snakke sammen, eller til inspirasjon for å skrive om tema.

Se flere filmer og spillelister: www.youtube.com/nettvett

Ressursene det pekes til er utviklet av nyweb og: