6. 5S (08.03.13)
Arbeidet med LEAN rammer etterhvert godt inn
elevenes læringsarbeid og vi jobber med forbedringer på mange ulike områder.
Den siste tiden har vi hatt fokus på å ferdigstille 5S-prosesser på
ulike felt. Vi har tatt for oss sfo-lager, fagbok -hyller, elevgarderober,
elevhyller, naturfagavdeling, sløydsal og bøttekott, bare for å nevne noe. Vi
ser at gode systemer og rutiner for håndtering av alle ”tingene” på skolen,
skaper bedre flyt i, og mer overskudd til, de viktige prosessene som er utvikling
og læring.
En 5S-prosess består av følgende trinn:
1. Sortere. Ut med alt fra skap eller rom. Trenger vi alt? Kan
noe kastes? Kan noe plasseres på et mellomlager mens vi ser hva vi savner? Vi
”tagger” rødt, gult eller grønt.
2. Systematisere. Hvor og hvordan skal tingene ligge når vi legger
alt på plass igjen?
3. Skure og skrubbe og ”se til”. Vi må vaske og finne årsaken til at det blir
rotet og skittent. Vi må merke ting, bokser og hyller.
4. Standardisere. Alle
brukere må vite hvordan systemet og rutinene skal være heretter. Da må vi
skrive det ned og kommunisere det tydelig ut.
5. Selvdisiplin/skape gode vaner. Kanskje det vanskeligste punktet? Alle må bidra
til å holde systemet og gjøre det ”standarden” viser.
Til å synliggjøre hvordan vi vil ha det, bruker vi
det vi kaller en ”ønsket standard”. Dette er et bilde som henger på stedet.
Eller vi benytter en ”ettpunktsleksjon” som inneholder både tekst og bilde.
Se bildeserien under om prosessen i gymsalen i høst.