Meny
Velg seksjon Forside
Klasse 1
Klasse 2
Klasse 3
Klasse 4
Klasse 5
Klasse 6
Klasse 7
Klasse 0
Barliveien 5 (Postadresse: Rettedalen 1) 4330 Ålgård
Telefon: 51 61 46 00 Send oss e-post
Redaktør: Kari R Mæland
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<mars 2021><<
mars 2021
mtotfls
22232425262728
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
mar
12
2021
Bokbad 6.trinn (5. og 7. streamer)
kl 9:00-10:30
mar
12
2021
Bokbad 6.trinn (5. og 7. streamer)
kl 9:00-10:30
mar
12
2021
Forestilling Trygg trafikk, 3.trinn
kl 12:30-13:30
mar
12
2021
Forestilling Trygg trafikk, 3.trinn
kl 12:30-13:30
18. A3 (04.06.15)

På Bærland har vi denne våren innført A3 som problemløsingsverktøy. Trinnene arbeider nå med mange spennende utfordringer gjennom bruk av A3.

  • Hvordan motivere til gode, kreative skriveprosesser.
  • Hvordan bruke styrkingsressursen på trinnet best mulig.
  • Hvordan sikre gode lekseinnleveringsrutiner.
  • Hvordan opparbeide trivsel hos barn som mistrives.
  • Hvordan gi de flinkeste elevene motiverende utfordringer, spesielt i matematikk.
  • Hvordan sikre leseveiledning hyppig nok for elevene.
  • Hvordan gi elevene strategier for å stille gode spørsmål i klasserommet og få bort ”vett`sje- svar”.  

 A3 er både et visuelt format og en metode for kommunikasjon, læring og deling av informasjon. Når det gjelder formatet så er argumentene for A3 at A4 er for lite og A2 for stort og uhåndterlig. A3 kan vi holde på ”leseavstand” og se alt. Uansett hva du fokuserer på, har du resten av informasjonen i sidesynet. Enhver rapport som er på flere sider eller har en ”bakside”, ”skjuler” alltid informasjon. På en A3 er det ikke rom for å skjule noe. Samtidig er det plass til visuelle modeller, inkludert skisser, fotografier, diagrammer og grafer. Faktisk tvinger størrelsen forfatteren til å bruke visuelle modeller- fordi det rett og slett ikke er plass til å ordlegge for mange ting. (Berg Vig 13)

Gjennom å studere forbedringsarbeidet vårt, har vi lenge sett behovet for å sikre grundigere analyser og skape bedre kommunikasjonsprosesser for å finne nye og bedre metoder og løsninger på utfordringer og problemer. Personalet har i flere sammenhenger fått drypp av kunnskap om PDSA-hjulet, som en visualisering av læreprosesser. PDCA-hjulet (Plan, do , ceck, act) dreier seg mest om styring, mens PDSA-hjulet om læring (Plan, do , study, act). Metoden ble utviklet av Walter Shewhart og W.Edwards Deming og kalles gjerne Deming-hjulet eller Demin-sirkelen. (Berg Wig 2013 s 52)

Det vi ser i både ledelsens og personalets møte med problemer, er at vi blir svært kausale i tilnærmingen. Vi ønsker kjapt å finne årsaken til problemet og vi ønsker raskt å forslå en løsning, og vi har liten trening i å studere systematisk om løsningen faktisk virker, og ikke minst hvorfor og hvordan den virker slik at vi kan ta med oss den læredommen videre. Vi lever og jobber i en svært kompleks virkelighet hvor variablene er mange og det er mange hensyn å ta. I forbedringsprosessene i lean er analyse av rotårsak viktig. Skal vi fjerne et problem for godt, er det nødvendig å foreta analyse for å skille ut de bakenforliggende årsakene eller rortårsakene. Det ligger i navnet - vi må få tak i problemets røtter. Implementeringen av A3 inkluderer to metoder som kan benyttes for å finne rotårsak og bredden i årsaksbildet,- fiskebeinsdiagram med de fem m`ene og 5 x hvorfor.

Problemløsnings A3 er en fortelling om en problemløsning, og et verktøy for dialog gjennom hele prosessen. A3 skal svare på disse spørsmålene:

1. Hva er temaet eller problemet vi skal løse?

2. Hvem er ansvarlig (eieren av A3)?

3. Hva er rotårsak til problemet?

4. Hva er mulige korrigerende tiltak?

5. Hvordan vil du bestemme hvilke korrigerende tiltak som skal velges?

6. Hvordan vil du få enighet med de som er berørt?

7. Hva er din gjennomføringsplan? (hva, hvordan, hvem hvor, når)?

8. Hvordan vet du at de korrigerende tiltakene virker?

9. Hvilke oppfølgingstiltak vil du eventuelt foreslå, i forhold til antatte problem?

10.  Hvordan vil du formidle læringen? Spørsmålene viser at det legges til rette for dialog og involvering hele veien.

A3 kan ha ulikt design, og vil endre seg i møte med konkrete problemstillinger. Dette er vår mal.