Psykisk helse og livsmestring i skolens lovverk.
I overordna del av lærerplanen blir formålet med opplæringen tydeliggjort: "…elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine" (opplæringsloven§1-1).
Denne delen av lærerplanen sier også noe om det verdigrunnlaget som opplæringen skal bygge på: "Verdiene er grunnlaget for vårt demokrati og skal hjelpe oss å leve, lære og arbeide sammen i en kompleks samtid og i møte med en ukjent framtid" (Opplæringens verdigrunnlag, overordnet del av læreplanverket).
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.
Et samfunn som legger til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor betydning for folkehelsen. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.
På Lassa betyr det:
Vi jobber systematisk med å legge et godt grunnlag for å mestre eget liv. Vi ønsker at elevene skal bli robust nok til å tåle motgang, og mestre utfordringer gjennom livet.
Dette jobber vi med fra 1.-7.trinn, alle voksne på skolen/SFO er involvert og vi setter av tid i timeplaner / aktivitetsplaner til systematisk jobbing.
I praksis betyr det at vi jobber med;
Selvverd
Medborgerkompetanse /sosial kompetanse - å kunne omgås medborgere på en god og nyttig måte.
Følelser; lære om de ulike følelsene, kjenne igjen, sortere, regulere
Tankemønster - selvsnakk
Sårbarheter - hva jeg tåler mindre av / reagerer sterkere på