Hovedadresse Sandven 1 3656 Atrå Telefon: 41 70 04 13 Send oss e-post
SFO Sandven 1 3656 Atrå Telefon: 469 50 396 - 469 41 279
Redaktør: Jørn Langeland
Demokrativerksted på Utøya

I år som i fjor fikk vi anledning til å sende elever på demokrativerksted på Utøya. 5 elever fikk mulighet til å delta.

Elevene som var interessert i å delta måtte sende søknad med begrunnelse for hvorfor de ønsket å være med.

Det ble Linnea og Kjersti fra 10. klasse og Anine, Åvald og Kjersti fra 9. klasse som ble de heldige denne gangen.
Turen gikk først med buss og tog inn til Wergelandsenteret i Oslo hvor vi møtte elever og lærere fra Askim, Mysen og Oslo. Etter en kort innledning og noen "bli kjent" øvelser gikk vi videre til 22. julisenteret. Der fikk elevene lov å gå gjennom utstillingen på egenhånd før de ble delt inn i grupper og fikk utdelt oppgaver knyttet til utstillingen. Utstillingen gjorde et sterkt inntrykk.

Fra 22. julisenteret ble alle fraktet med buss og til slutt båt til Utøya. Alle elevene ble innlosjert i Skolestua. I løpet av de tre dagene demokrativerkstedet varte var det intens jobbing med diverse aktiviteter knyttet opp mot demokrati som styreform. Mange ulike work shops ga elevene godt innblikk i forskjeller i samfunnet, hvordan møte hatfulle ytringer, hvordan engasjere seg,  faren ved ekstreme ytringer/handlinger og historien til øya. Vi fikk også besøk av to av de overlevende fra AUF leieren 22.juli. Det ble et møte vi seint vil glemme.

Elevene som deltok på demokrativerkstedet har gjennmført aktiviteter med andre elever fra skolen etter de kom hjem. Dette er en fin måte å videreformidle kunnskap på.