Meny
Velg seksjon Forside
Klasse 1
Klasse 2
Klasse 3
Klasse 4
Klasse 5
Klasse 6
Klasse 7
Klasse 0
Barliveien 5 (Postadresse: Rettedalen 1) 4330 Ålgård
Telefon: 51 61 46 00 Send oss e-post
Redaktør: Kari R Mæland
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juli 2022><<
juli 2022
mtotfls
27282930010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
01020304050607
Endelig storsamling igjen!

Sosial kompetanse med hovedvekt på ANSVAR var tema da skolen igjen hadde storsamling i Amfiet. 6.trinn hadde ansvar for elevinnslagene. Nathan fra 6A spilte Fairytale av Alexander Rybak på pianoet til stor applaus fra publikum. 6B og 6C hadde laget henholdsvis film og små skuespill med gode eksempler på hva det betyr å ta ansvar. Takk til 6.trinn for gode innslag! Alle lærerne fikk også et ansvar om å henge opp ANSVARS-plakaten i klasserommet, noe elevene skal passe på blir gjort. Så nå er det bare å øve.

Sosial kompetanse og sosiale ferdigheter er viktig for barn og unges utvikling av relasjoner både med jevnaldrende og voksne. Sosial kompetanse er en forutsetning for verdsetting, vennskap, sosial integrering og inkludering i skolen. Skolen jobber etter en lokal læreplan i sosial kompetanse der en jobber med 6 ulike ferdigheter årlig. De seks ferdighetene er Selvkontroll, Positiv selvhevdelse, Empati, Humor, lek og glede, Ansvar og Samarbeid. Under kan dere foresatte se hva de ulike trinnene vil ha fokus på i denne perioden da ANSVAR står på agendaen. Kanskje de kan øve litt hjemme også.

 

Ansvar - handler om ansvar for seg selv og andre

 
Læringsmål på de ulike trinn

1.trinn

Jeg kan arbeide alene
Jeg kan kle på meg selv
Jeg kan holde orden i sakene mine
Jeg kan rydde opp etter meg
Jeg rekker opp hånda når jeg vil si noe
Jeg kan vente på tur
Jeg vet forskjellen på mine og dine ting
Jeg kan ta imot beskjeder og utføre dem
Jeg bruker lav stemme inne

2.trinn

Jeg kan arbeide alene og sammen med andre
Jeg holder orden i sakene mine
Jeg kan rydde opp etter meg
Jeg kan utføre mine ansvarsoppgaver
Jeg kan ta imot beskjeder og utføre dem
Jeg sier i fra til en voksen når jeg har gjort noe som ikke er bra

3.trinn

Jeg kan ta vare på skolens eiendeler
Jeg tar ansvaret for at skolearbeidet mitt blir gjort
Jeg følger beskjeder og regler som blir gitt av AL
Jeg tar ansvar for klassemiljøet

4.trinn

Jeg kan være et godt eksempel for yngre elever
Jeg tar med meg riktige bøker og skolesaker
Jeg kan stå for det jeg har gjort
Jeg prøver å løse arbeidsoppgaver på egenhånd før jeg spør om hjelp

5.trinn

Jeg planlegger og fullfører oppgaver jeg skal gjøre
Jeg deltar aktivt i felles aktiviteter
Jeg planlegger arbeidet mitt og disponerer arbeidstida

6.trinn

Jeg tar ansvar for min oppførsel og kan innrømme feil
Jeg tar ansvar for skolen eiendeler
Jeg kan arbeide selvstendig 

7.trinn

Jeg setter meg realistiske mål for arbeidet
Jeg vurderer arbeidsmåter som egner seg best for oppgaver jeg skal løse
Jeg kan ta en beslutning, innhente informasjon og og se alternativene.
Jeg forstår forskjell på kritikk og konstruktive tilbakemeldinger som kan hjelpe meg å forbedre meg selv.
Jeg tar ansvar for å skape et godt miljø både på skolen og hjemme.