Dersom en elev av ulike grunner ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, kan det være at han eller hun har rett til å få spesialundervisning etter § 5 i opplæringsloven.
Retten til spesialundervisning kan være knyttet til ett eller flere fag, og den kan være tidsbegrenset eller vare gjennom hele skoleløpet.
Utgangspunktet for vurdering av behov for spesialundervisning er gjerne at lærer og/eller foreldre/foresatte registrerer at en elev har et mulig behov. Et slikt mulig behov blir meldt som sak til det skolens ressursteam.
Ressursteamet består av spesped.koordinator, sosiallærer, helsesykepleier og representant fra ledelsen. Teamet har møte hver uke. hver 14. dag deltar skolens kontaktperson i PPT på møtet. Andre samarbeidspartnere kan også delta ved behov.
Behandlingen i ressursteamet resulterer ofte i at det blir gjort ulike kartlegginger. Bogafjell skole kartlegger elevene generelt gjennom et omfattende kartleggingssystem. Ressursteamet samarbeider med ulike instanser som PPT, helsesykepleier, barnevernstjenesten, logopedtjenesten, Altona ressurssenter m.fl.
Ressursteamet kommer med anbefalinger for hva som skal gjøres videre i den enkelte sak.
Rett til spesialundervisning utløses av en sakkyndig vurdering utarbeidet av pedagogisk psykologisk tjeneste i kommunen (PPT).
Når en sakkyndig vurdering konkluderer med at en elev har rett til spesialundervisning, utløser dette et enkeltvedtak om rett til spesialundervisning som fattes av rektor etter delegert myndighet.