1. trinn
Buggelandskogen 5 4324 Sandnes
Telefon: 51336510 Send oss e-post
Redaktør: Janicke Søfteland
Lag og foreninger i bydelen
Bogafjell skolekorps
Bogafjell idrettslag
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Engelsk lesing

Det er kjekt å høre at mange elever opplever mestring rundt engelsk lesing. Her kan du finne tips til arbeid med nivåboka i engelsk.

Det er kjekt å høre at mange elever opplever mestring rundt engelsk lesing. Noen elever gir uttrykk for at de klarer nivåbøkene godt, og noen syns det er lite tekst. Før vi gjør nye vurderinger av nivå, er dette tips til videre arbeid med tekstene:

• Ha en samtale om bildene. Klarer eleven å si noe om bildene på engelsk?
  • Still spørsmål til bildene (på engelsk). Koble gjerne spørsmålene til dagliglivet (What’s the name of the dog? Do you know any dogs? What do they look like? osv.)
  • La eleven stille spørsmål til en voksen om bildene/teksten
  • Bakerst i nivåbøkene er en liste over høyfrekvente ord. Disse kan godt studeres; uttale, skrivemåte, klarer eleven å si en setning med noen av ordene?
  • Vær på utkikk etter setninger med annerledes setningsstruktur enn oversettelsen. Eksempel: I’m lost = Jeg har gått meg vill/bort

Her er skrivet som ble delt ut før oppstart med engelsk nivåbok:

Vi starter nå med lekser i engelsk lesing hjemme. Alle elevene har lest med engelsklæreren på trinnet for å finne passelig nivå. Dersom dere har spørsmål rundt dette, send meg gjerne en epost: bjarte.lyslo@sandnes.kommune.no.

For de aller fleste elevene på tredje trinn er lesing av engelske tekster nytt og ukjent. Elevene leser på ulikt nivå. Det er viktig at en voksen sitter sammen med eleven når han/hun leser høyt, slik at dere kan være til støtte med tanke på uttale og ukjente ord. Her er noen generelle tips om lesing av engelske tekster med eleven.

1. Vi øver på å lese ordbilder, det vil si å kjenne igjen hele ordet heller enn å lese bokstav for bokstav. Dette hjelper nivåbøkene oss med ved å bruke de samme ordene og setningene flere ganger i samme bok.
  2. Start gjerne med å lese i kor. Elevene er godt kjent med dette fra skolen. La eleven peke der dere leser og si ordene sammen. Etterhvert kan den voksne trekke seg mer unna, slik at eleven leser mer og mer på egenhånd.
  3. La eleven oversette teksten.
  4. Veiledning av uttale:korlesinggjenta ordet i et spørsmål til det som ble lest“Legger du merke til noen ord jeg sier på en annen måte enn deg når jeg leser?”